Lars Thuesen, ejer af Jettime. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Måtte skjule sin identitet ved opstarten af Jet Time

Da Jet Time blev etableret i 2006, kunne Lars Thuesen, den nuværende ejer af Jettime, ikke træde frem i lyset som aktionær af hensyn til et andet engagement i rejse- og luftfartsbranchen. Det fortæller han i Take Off-podcasten.

Da Flyaktieselskabet af 23. marts 2006 blev stiftet, var det med en tidligere Maersk Air-flyvechef Klaus Ren som administrerende direktør, og Frederik Heegaard, Stig Bøgh Karlsen og Ditlev Gustav Wedell-Wedellsborg som bestyrelsesmedlemmer.

Selskabet blev et par uger senere omdøbt til Jet Time, som var et nyt dansk charterflyselskab. At Lars Thuesen havde en finger med i spillet, var de færreste, der vidste på det tidspunkt. Den kendte investor og nuværende ejer af Jettime måtte nemlig i første omgang gemme sin identitet bag Lars Meijer (tidliger chef for Stena Line, red.), der optrådte som en slags “stråmand” ved stiftelsen.

Det fortæller Lars Thuesen i den seneste episode af podcasten Take Off, som er produceret af TravelMedia Nordic, der også udgiver branchemedierne Check-in.dk, Standby.dk og Turisme24.dk.

“Det var Klaus Ren og John Uggerhøj, der var initiativmændene, og de manglede så noget kapital, og der gik så Frederik Heegaard ind og tre til fire andre. Jeg gik faktisk også ind, men fordi jeg havde Krone Rejser på det tidspunkt, og derfor var meget tæt på Sterling, så ønskede jeg ikke at flage et ejerskab, så det var faktisk Lars Meijer, som repræsenterede mig de første år,” fortæller Lars Thuesen.

Regnede forkert på SAS-aftale
Sidenhen tog Jet Time på en større vækstrejse og udvidede aktiviteterne med fragtflyvning og wetlease-flyvning for SAS med ATR 72-600. Men operationerne for SAS var tæt på at koste Jet Time livet tilbage i 2016.

“Vi havde lavet en 10-årig aftale med SAS om at flyve otte fly, hvor vi allerede tabte penge den første måned. Vi kunne derfor se ind i ni år og 11 måneder med ganske betydelige tab, så det måtte komme til et slut hurtigt,” forklarer Lars Thuesen i podcasten.

Han nævner dog i samme åndedrag, at SAS var særdeles samarbejdsvillige, da de også kunne se, at samarbejdet ikke kunne holde på den lange bane. Derfor fik man lavet en ordning, hvor Jettime kunne afvikle ATR-trafikken over seks til otte måneder.

“Så var vi tilbage og var et charterselskab, men det holdt hårdt,” lyder det i dag fra Lars Thuesen.

Jørgen Holme sikrede Jettimes fremtid
I podcasten fortæller Lars Thuesen også, hvordan det blev nødvendigt at afvikle “det gamle Jet Time” i sommeren 2020 under coronapandemien, selvom der lå 100 millioner kroner i kassen. Men dermed var medarbejdernes lønninger sikret, og det offentlige kunne undgå at få et tab.

Her benytter han samtidig lejligheden til at rose den daværende administrerende direktør Jørgen Holme, der arbejdede utrætteligt for at holde det nye Jettime kørende, indtil flyene atter kunne komme på vingerne, når coronarestriktionerne blev ophævet. 

“Havde det ikke været for ham, så havde det selskab ikke været der i dag,” slår Jettime-ejeren fast.

Erfaringen med wetlease-flyvninger for SAS har dog ikke afskrækket Lars Thuesen. Den 31. oktober i år overtog han via sit personlige selskab JT3H ApS irske CityJet, der beskæftiger 15 CRJ900 for SAS. Det og meget mere fortæller Lars Thuesen i den 48 minutter lange podcast.

Podcasten med Lars Thuesen er tilgængelig på Apple Podcasts, Podimo og Spotify eller via hjemmesiden Takeoff.dk.

 

Relaterede artikler: (på Standby.dk)

Peder Hornshøj: ‘Bravo Tours er og var min baby’

Podcast-gæst: *Man bliver stærk i modgang’

Nyt medieformat: Take Off vender tilbage