En lille rest af den gamle Maersk Air-koncern lever stadig i bedste velgående. A.P. Møller-Mærsks luftfragtselskab Star Air A/S satte i 2010 ny indtjeningsrekord. Over 70 millioner kroner efter skat tjente Star Air hjem til Esplanaden sidste år.
Al snak om krise, omsætningsdyk og indtjeningsvanskeligheder forstummernår talen falder på et dansk luftfartsselskab.
I modsætning til størsteparten af luftfartsbranchen præsterer det A.P. Møller-Mærsk ejedeStar Air A/S nemlig gang på gang en imponerende indtjening. Star Air opererer en flåde af 11 Boeing 767 fragtfly, der primært er beskæftiget på langtidskontrakt for United Parcel Service (UPS) i Europa.
I 2010 satte luftragtselskabet ny rekord med et overskud på ikke mindre end 70,4millioner kroner efter skat.
I vanlig underspillet stil fra Esplanaden betegnes årets resultat blot som “tilfredsstillende“, hvor andre luftfartsselskaber nok havdeanvendt større superlativer.
Star Air A/S opererede i 2010 med en høj præcision og sikkerhed. Hele 99,1 % af de 10.200 gennemførte flyvninger afgik således inden for 1 minut i forhold til planlagt afgangstid.
Star Air blev oprindeligt etableret i september 1987 i forbindelse med den skandinaviske liberalisering af luftfragtsmarkedet. Selskabet tog sig af mindre fragtforsendelser og småpakkepost-flyvning med fly af typen Fokker 27-600.
Det egentlige gennembrud kom i efteråret 1993, hvor Star Air blev valgt til at opbygge de europæiske pakkeflyvninger for United Parcel Service.
Efter salget af Maersk Air til Sterling i 2005 forblev Star Air et selvstændigt selskab i A. P. Møller-Mærsk gruppen. Siden da er der gennemført en kraftig oprustning på teknisk og administrativ side, og Star Air har udfaset de tidligere Boeing B757 og fire Boeing 727 til fordel for nye 767-200 Special Freighters.
Selskabet foretager langt overvejende fragtflyvning for UPS, men har også enkelte ad hoc fragt charterflyvninger.
Kvart milliard iudbytte til Esplanaden
Med det nylige salg af Cimber Sterling kom den sidste rest af det gamle Maersk Air på udenlandske hænder, men skønt Maersk Air altså forlængst er en saga blot kanA.P. Møller-Mærsk koncernen stadig tjene penge på luftfart.
Faktisk er Star Air A/S er blevet en regulær pengemaskine.
Ifølge årsregnskabetomsatte Star Air A/S i 2010 for 732 millioner kroner. Det er en stigning på knap3 procent i forhold til 2009.
Samtidig steg resultatet efter skat med godt 5 % og satte ny rekord med et overskud på 70,4 millioner kroner.
Deexceptionelt gode resultater mærkes også hos moderselskabet A.P. Møller-Mærsk A/S. Bestyrelsen foreslår et udbytte på 70 millioner kroner til hovedaktionæren.
Dermeder der siden 2007 udbetalt i alt 254 millioner kroner fra Star Air til Esplanaden. Rent strategisk passer luftfragtselskabet ikke umiddelbart til resten afkoncernen, men den imponerende bundlinje hos luftfragtselskabet er formentlig en formildende omstændighed.
Hver gangStar Airomsætter for 100 kroner lander næsten en hel 10-krone på bundlinjen, hvilket er uhørt i branchen.