Mange europæiske lufthavne savner flyruter til Danmark

Flere sydeuropæiske lufthavne ønsker at åbne ruter til København, mens Helsinki-Vantaa ønsker en direkte rute til Århus.

På luftfartens datingportal “The Route Shop“ har en lang række lufthavne budt sig ind med forslag til flyselskaber om at etablere nye ruter fra netop deres lufthavn. Mange europæiske lufthavne har et ønske om at åbne ruter til Danmark – og især Københavns Lufthavn.

Malta International Airport har København på sin TOP3-ønskelisten. Argumentet er her, at der er en stor fritidstrafik, som touroperatører kunne have gavn af. Også ferieøen Cypern vil byde sig ind med ruter til København. Hermes Airport har København øverst på ønskelisten sammen med ruter til bl.a. Hamburg, Stockholm og Oslo.

Saint ExupéryAeroport i den franske by Lyon har også København som en af sine favoritter. I dag flyves der kun til Göteborg fra lufthavnen, og udover København står Stockholm og Helsinki også højt på ønskesedlen.Lufthavnen vurderer, at der er et årligt marked på 50 – 60.000 passagerer på hver af disse ruter. Cimber har dog tidligere prøvet kræfter med ruten, som lukkede i sensommeren 2008.

The Route Shop

I Makedoniens hovedstad Skopje ligger Alexander The Great Airport. Lufthavnen giver udtryk for, at der er brug for direkte forbindelser til København, idet der i dag flyves via Wien tre gange ugentligt. Der angives ikke et egentligt estimat på markedsstørrelsen.

København er også interessant for lufthavnene i Cork (Irland), Dubrovik (Kroatien) og Porto i Portugal. Sidstnævnte lufthavn vurderer, at der er et årligt marked på ca. 34.000 passagerer.

Også tyske Cologne Bonn Airport i Köln vil gerne have genetableret flyruten til København, som SAS lukkede i efteråret 2008. Lufthavnen hævder at have det næststørste optageområde i Europa på størrelse med London og Paris. Det tyske lavprisflyselskab Germanwings vil angiveligt i 2009 etablere en rute til København, og Cologne Bonn Airport vil være et godt bud til den nye rute.

Ikke kun København er interessant somrutemulighed fra andre lufthavne. Vantaa-lufthavnen i den finske hovedstad Helsinki har således Aarhus Lufthavn stående på sin TOP3-ønskeliste. Udover “point-to-point“ trafik lokker den finske lufthavn også med betydelig transfertrafik til sit interkontinentale netværk til Asien. I forvejen flyver SUN-AIR en middagsafgang fra Billund til Helsinki på vegne af British Airways, der sammen med Finnair er partner i oneworld alliancen.

Teoretisk set kunne der være mange muligheder for flyselskaber, der har overskydende kapacitet og tilpas risikovillighed. Men sporene skræmmer. I 2007 blev der åbnet 16 nye ruter til/fra Københavns Lufthavn. I dag 12 af disse lukket igen bl.a. seneste Cimbers rute fra København til Newcastle.