Mange personskader som følge af turbulens

Det sker af og til, at kabinebesætninger og passagerer ombord på fly kommer til skade som følge af pludselig opstået turbulens. I april måned var der samlet fem alvorligere hændelser, hvor i alt 10 personer blev kvæstet i lettere eller svær grad.

Der er god grund til at følge de anvisninger, som kabinepersonalet giver, når man er ombord i et fly. Mange flypassagerer ignorerer “fasten seat belt“ skiltet, når det tændes, og man undlader også at være fastspændt, når man sidder i sædet.

Det kan der være god grund til over en ekstra gang, idet der hver måned rapporteres om 5 – 10 alvorligehændelser med kraftig turbulens, der har kvæstetpassagerer og besætninger ombord på passagerfly.

Rent faktisk er turbulens den største årsag til skader for passagerer og flybesætning, hvis man lige ser bort fra havarier.

Det er særligt “Clear Air Turbulence“ – altså klarluft-turbulens, der findes i de højtliggende jetstrømme eller over bjergformatoner, der kan være ganske kraftig og samtidig svær for piloterne at forudsige.

Men også tordenskyer som følge af uvejr indebærer en vis risiko, men denne type turbulens kan piloterne se på flyets radar og i samarbejde med flyveledelsen korrigere kursen, således at der flyves udenom.

I april måned 2011 blev der indrapporteret fem alvorligere hændelser, hvor turbulens kvæstede flypassagerer eller besætningsmedlemmer på civile rutefly. Den alvorligste hændelse fandt sted den 11. april ombord på et American Airlines-fly af typen Boeing 777-200 fra Tokyo-Narita til Los Angeles. Her blev fire besætningsmedlemmer kvæstet ved pludselig opstået turbulens.

Blot få dage forinden, den 17. april, var to passagerer ombord på et Delta Air Lines MD90-fly fra Minneapolis til Las Vegas blevet kvæstet som følge af turbulens. Dagen før var det et fly fra US Airways, der undervejs fra Orlando til Philadelphia fløj ind i turbulens, hvor et besætningsmedlem på Boeing 757-200 flyet kom til skade.

Delta Air Lines var også involveret i en episode den 25. april, hvor to besætningsmedlemmer blev kvæstet undervejs fra Manchester til Atlanta ombord på et Boeing 767-300 fly, mens et regionalt indenrigsfly fra United Airlines den 23. april måtte rapportere om turbulens, der kvæstede et besætningsmedlem i et Embraer ERJ-170 fly undervejs fra Chicago til New York.

40 kvæstet ved turbulens

En af de alvorligste hændelser i nyere tid fandt sted den 2. oktober 2008, da et Boeing 747-400 fly fra taiwanesiske China Airlines var undervejs fra Hong Kong til Bangkok.

Ombord var 147 passagerer og 18 besætningsmedlemmer, og heraf blev samlet 40 personer kvæstet, da flyet i blot 7 sekunder mødte en særdeles kraftig turbulens, der fik flyet til at falde over 1.300 fod (ca. 450 meter).

Mange passagerer var ikke fastspændt trods “fasten seat belt“ skiltet havde været tændt i ca. 10 minutter før hændelsen. Den kraftige turbulens blev forårsaget af et uvejrsområde, idet en tyfon hærgede øst for Bangkok og spredte store uvejrsskyer i et større område og op til en højde af 45.000 fod. Flyets piloter havde forventet at kunne passere ca. 30 kilometer udenom den yderste del af uvejrsområdet, men blev således overrasket af turbulensen.

Ved ankomsten i Bangkokstod ambulancer, to læger og fem sygeplejersker klar til at behandle de hårdest kvæstede, og alle 40 tilskadekomne blev efterfølgende undersøgt på lokale hospitaler.

SAS-stewardesse kvæstet i London sidste år

SAS blev den 23. august 2010 ramt af et uheld, hvor et kabinemedlem blev svært kvæstet efter en turbulens-episode ved indflyvningen til London-Heathrow.

Flyet – et Boeing 737-600 – var undervejs fra Oslo til den britiske hovedstadslufthavn, da flyet passerede nogle cumulus-skyer med særdeles kraftig turbulens. Et kabinebesætningsmedlem var i færd med at gennemføre en annoncering over højttalerne, da flyet blev ramt af den kraftige turbulens med det resultat af det kvindelige besætningsmedlem blev kastet op i loftet af flyet og landede på ryggen på flyets gulv. Her blev hun liggende under landingen og blev straks hospitalsindlagt og først udskrevet 10 dage senere.

Den britiske havari-kommission Air Accidents Investigation Branch offentliggjorde den 10. marts i år en rapport om uheldet. Den oplyser bl.a., at SAS efterfølgende har ajourført en række sikkherhedsanbefalinger til kabinepersonalet.