Mangelfuld information fra rejsebureauerne om svineinfluenzaen

De fleste erhvervsrejsebureauer får dumpekarakter i disciplinen, der hedder information til kunderne om svineinfluenzaen.

Mens udviklingen i situationen omkring svineinfluenzaen ændrer sig minut for minut, lader det til at gå upåvirket hen hos flere erhvervsrejsebureauer.

Dette er konklusionen, hvis man tager udganspunkt i erhvervsrejsebureauernes information på hjemmesider og i kundenyhedsbreve.

Den internationale sundhedsorganisation WHO informerede første gang om sygdommen fredag den 24. april. Sidenhen har udviklingen taget voldsomt fart.

Danmarks største erhvervsrejsebureau Carlson Wagonlit Travel var allerede den 28. april ude til kunderne med en udførlig information om svineinfluenzaen. Der henvises endda til et link på bureauets hjemmeside www.carlsonwagonlit.dk/svineinfluenza, hvor man som kunde løbende kan følge situationen. Men dette link virker endnu ikke. Herudover har CWT på sin hjemmeside senest opdaterede informationer fra 29. april, altså før rejsevejledningen til Mexico blev ændret og svineinfluenzaen opgraderet fra niveau 4 til niveau 5. Positivt er det dog, at der er udsendt kundenyhedsbrev samtlagt informationer på hjemmesiden, selvom de ikke er fuldt opdaterede.

Vaccination

Dette er i modsætning til eksempelvis American Express Business Travel, Vejle Rejser og VIA Travel, hvor der ingen oplysninger er at hente for kunderne på de respektive rejsebureauers hjemmesider.

BCD Travel har på sin hjemmeside et link til en global side med informationer opdateret den 28. april, mens et link til en midlertidig side på den danske hjemmeside er opdateret den 29. april og giver information om den ændrede rejsevejledning.

Også erhvervsrejsebureauet HRG Nordic har en aktiv informationsstrategi. Bureauet har udsendt et kundenyhedsbrev den 30. april med link til udenrigsministeriets rejsevejledning, ligesom rejsebureauet har opdateret en midlertidig side med seneste informationer om svineinfluenzaen.

Rejsebureauernes erhvervskunder har været flittigt citeret i medierne i de seneste dage omkring de forholdsregler,virksomhederne har taget for rejser til Mexico. Det gælder eksempelvis virksomheder som A.P. Møller Mærsk, Danfoss, Danisco, Grundfos, LEGO, Lundbeck og Novo Nordisk.

Derimod må man konstatere, at flere at rejsebureauerne dumper, når det handler om kundeinformation. Muligvis har nogle af rejsebureauerne har haft kontakte direkte med udvalgte kunder. Men den alvorlige situation omkring svineinfluenzaen bør rejsebureauerne rettelig orientere om på såvel hjemmesider som i kundenyhedsbreve.

De indhentede informationer var gældende den 30. april kl. 13.00.