Siden Sterling-konkursen i oktober sidste år er den udbudte sædekapacitet mellem Norge og Danmark faldet med ca. 30 %.
Indtil Sterling-konkursen i oktober måned sidste år var der tre luftfartsselskaber i kampen om flytrafikken mellem Oslo og København. Udover SAS var det lavprisflyselskaberne Norwegian og Sterling, der udforderede det skandinaviske luftfartsselskab på en af de såkaldte “guldruter“.
Efter Sterling-konkursen blev SAS og Norwegian alene på markedet, og begge selskaber har efterfølgende tilpasset kapaciteten til den noget lavere efterspørgsel. Det er også tilfældet på ruten mellem Oslo og Billund, hvor der eksempelvisi maj måned sidste år opererede tre selskaber på ruten. Udover Cimber var det Sun-Air og Sterling. Efter Sterling-konkursen blev Cimber alene på ruten, der idag opereres under det nye varemærke Cimber Sterling.
Mellem Oslo og Aalborg flyver i dag Sun-Air og det North Flying-kontrollerede Air Norway, mens Sun-Air flyver mellem Oslo og Aarhus Lufthavn.
Grafik: anna – airline network news and analysis
Ifølge opgørelsen fra anna (Airline Network News and Analysis) var der i uge 28 i 2008 udbudt omkring 36.000 sæder om ugen mellem Norge og Danmark. Et tal der er faldet til omkring 25.000 i samme uge i 2009, hvilket svarer til en nedgang på ca. 30 %.
Det betyder samtidig, at Storbritannien har overtaget førstepladsen som det marked, hvortil der udbydes flest flysæder fra norske lufthavne. Herefter følger Danmark på 2. pladsen efterfulgt af Tyskland, Holland og Spanien.
Der skal dog tages det forbehold, at analysen fra “anna“ er foretaget med udgangspunkt i uge 28, der ikke er en traditionel uge, idet den er placeret i skolernes sommerferieperiode, hvor forretningstrafikken er reduceret.