Lavflyvning over Nordjylland. (Foto: Air Transport Wing | Facebook.com | PR)

Markerede 25-års jubilæum med lavflyvning

Mandag blev borgere i en række nordjyske byer mødt af et særligt syn, da et af Forsvarets CL-604 Challenger-fly foretog en flyvning, hvor det blot befandt sig omkring 150 meter over jorden.

På den første hverdag i denne uge blev en mærkedag markeret, da Forsvaret her fejrede, at der er gået 25 år siden, at man begyndte at bruge CL-604 Challenger-fly fra producenten Bombardier Aerospace i det daglige arbejde.

Forsvarets første Challenger-flyvning fandt nemlig sted den 25. november 1999, og siden årtusindskiftet er de i dag fire fly blevet benyttet til såvel operationelle opgaver som passagerflyvninger både herhjemme og i udlandet.

Jubilæet blev festligholdt ved, at et af flyene fik en vandsalut i forbindelse med at det foretog en lavflyvning rundt om Vendsyssel i Nordjylland som led i en træningsøvelse. Her var det blot 154 meter over jorden.

Vandsalut til flyet i forbindelse med jubilæet. (Foto: Air Transport Wing | Facebook.com | PR)

Benyttes både i Grønland og Middelhavet
Flyene er udstyret med to CF34-3B-turbofanmotorer fra General Electric, og de har en tophastighed på 850 kilometer i timen, en rækkevidde på godt 6.500 kilometer og en kapacitet på op til 19 passagerer afhængig af kabinekonfigurationen.

Forsvaret benytter som udgangspunkt flyene til at løse flere forskellige slags opgaver. De udfører blandt andet overvågnings-, eftersøgnings- og redningsopgaver i regi af Arktisk Kommando i Kangerlussuaq i Grønland.

Her bruges flyene også til såkaldt geopolitisk suverænitetshåndhævelse og forsvarspolitisk årvågenhed, da Challenger-flyene er udstyret med en radar, som gør det muligt at løse denne type opgaver.

I tillæg hertil bidrager Challenger-flyene ligeledes til forskellige former for overvågning, som NATO foretager i Østersøen, ligesom Forsvaret også benytter dem til at hjælpe EU’s grænse- og kystvagt Frontex med overvågningsopgaver i Middelhavet.

Sidevind forsinkede flyvning
I årenes løb har flyene desuden fløjet med både Kongehuset og ministre fra danske regeringer, og dermed fungerer de populært sagt også som Danmarks pendant til Air Force One. Når det er tilfældet, afmonteres radarsystemet og udskiftes med passagersæder.

Challenger-flyene hører hjemme i Eskadrille 721 under Air Transport Wing ved Flyvestation Aalborg, mens et af dem er fast udstationeret hos Arktisk Kommando i Kangerlussuaq.

Mandagens jubilæumsflyvningen endte med at blive forsinket i to timer som følge af en kraftig sidevind, men herefter fik indbyggerne i Aalborg, Nibe, Blokhus, Lønstrup, Tversted, Skagen, Ålbæk, Frederikshavn, Sæby og Hals mulighed for at tage flyet i selvsyn.


Relaterede artikler:

Flyselskaber overvejer af byde på ministerflyvninger

Challenger-fly får fast base i Grønland

Nyt fly til Regeringen og de kongelige