Forsvaret har fået et fjerde Challenger-fly til VIP-flyvninger. Det har taget et år at gøre flyet operationsdygtigt, efter at det oprindeligt blev købt som et fly, hvor der kunne hentes reservedele fra.
Flyvevåbenets Challenger nr. C-168 var i efteråret 2013 på piratjagt ved Seychellerne, da flyets ene motor pludselig fik en alvorlig skade. For at kunne fortsætte indsatsen for NATO var det nødvendigt at afmontere motoren fra den hjemlige Challenger nr. 080 og få denne motor monteret på C-168.
Men hjemme i Ekadrille 721 på basen i Aalborg stod der således pludseligt et Challenger-fly med blot en motor, hvilket skulle løses relativt hurtigt, da flyene benyttes til miljøovervågningsopgaver og VIP-flyvninger for Kongehuset og Regeringen.
Problemet var blot, at Forsvaret ikke havde reservemotorer til Challenger-flyene. I stedet blev der foretaget et hasteudbud gennem Forsvarets Materieltjeneste om at købe to brugte flymotorer fra en Challenger med option på køb af donorflyet.
Det var rent faktisk billigere at købe et helt brugt fly, frem for at købe to separate flymotorer.Det lykkedes at finde et fly fra 2001 med registreringen G-CHVN ejet af britiske Hangar 8 AOC Limited, og den 24.december 2013 blev registreringen overført til Cimber A/S i Sønderborg og derfra videre til Flyvevåbenet.
Besluttede at istandsætte reservedelsfly
Den nyindkøbte C-215 fik med det samme afmonteret en motor, som skulle gives til C-080, der havde lånt den ene motor til C-168.
I marts 2014 blev det besluttet at sætte flyet i stand, således at Forsvaret kunne operere fire Challenger-fly. Det nye fly skulle primært bruges til persontransport, trænings-, kvalifikations- og VIP-flyvninger. En behænding måde at få udvidet flåden fra tre til fire enheder, uden at skulle igennem politiske tovtrækkerier i Folketinget.
Men først skulle flyet sættes i stand hos Aircraft Matinenance Squadron (AMS) ved Air Transport Wing Aalborg.
“Flyet har været brugt civilt, og der var kun lavet det, der var nødvendigt på det. Vi har bragt det op til en standard, der matcher standarden i Forsvaret,“ siger major Jens Vinter, der er chef for AMS.
Det har taget op til et år at sætte det nye Challenger-fly i stand. Flyet har været skilt næsten af, for at komme ud i hjørnerne og inspicere, fejlrette samt teste systemer og tjekke interiør – det man sædvanligvis kalder et 48-måneders eftersyn. Flyet har været operativt siden slutningen af sommeren.
Selvom Forsvarets tre andre Challenger-fly er grå, vil det nye C-215 fly beholde den hvide farve indtil videre. Forsvaret råder over i alt fire Challenger fly med nr. 080, 168 172 samt 215.
CL-604 Challenger-flyene har været i Forsvaret siden 1998 og benyttes blandt andet til transport af medlemmer af Kongehuset, Regeringen og Forsvarets ledelse.
Foto: Flyvevåbents Fototjeneste