Massiv tilbagegang i Esbjerg Lufthavn

Krisen i oliebranchen betød, at Esbjerg Lufthavn mistede hver sjette passager i 2016. Især flyruterne til Norge og Skotland blev hårdt ramt.

Hver sjette passager er forsvundet i Esbjerg Lufthavn i 2016 i forhold til året før. Således gik 103.994 rejsende gennem den lille kommunalt ejede lufthavn sidste år mod 124.884 i 2015. En tilbagegang på 16,7 procent.

Den massive nedgang skyldes den kolossale tilbagegang i aktivitetsniveauet i den globale olieindustri som følge af den lave oliepris. Som Danmarks eneste offshore-lufthavn og udgangspunkt for alle flyvninger ud til de danske oliefelter i Nordsøen, så rammer den slags Esbjerg Lufthavn lige i solar plexus.

”Det er klart, at når 80 procent af ens trafik er offshoreflyvninger, så betyder olieprisen meget. 2016 har været et udfordrende år, men vi tror på, at det har fundet sit leje og at 2017 bliver på samme niveau,” siger lufthavnschef Anette Bendixen fra Esbjerg Lufthavn til CHECK-IN.dk.

I de allersidste dage af 2016 meddelte Mærsk, at man i januar ville påbegynde nedlukningen af Danmarks største oliefelt, Tyra-feltet, og dreje nøglen helt om til oktober i år, da man ikke kan blive enige med den danske stat omkring finansieringen af en levetidsforlængelse af boreriggene i feltet.

”Hvad det vil komme til at betyde for lufthavnen, er for tidligt at sige,” fastslår Anette Bendixen.

25 dages levetid
Ved siden af helikopterflyvningerne, så har lufthavnen også hele to udenrigsflyruter. Men da de går til oliebyerne Aberdeen og Stavanger i henholdsvis Skotland og Norge, så blev de også påvirket. Således er antallet af flyrejsende på de to ruter, der opereres af bmi regional og Danish Air Transport, faldet med 25,4 procent fra 26.876 passagerer i 2015 til 20.055 passagerer i 2016.

For år tilbage fløj Ryanair mellem London Stansted og Esbjerg. I marts 2015 åbnede lokale Esbjerg-interesser en indenrigsrute til København. Den holdt dog kun i 25 dage. Et projekt, som lufthavnen var meget tæt involveret i.

Ifølge Anette Bendixen, så er der ikke nogen ny indenrigsrute på tegnebrættet.

”Der er ingen planer på nuværende tidspunkt. Men interesserede flyselskaber er meget velkomne, for passagerinteressen er tilstede, hvis selskabet har det rigtige produkt,” siger Anette Bendixen, der ikke er kræsen:

”Vi kigger rundt og er åbne for al trafik. Vi vil især gerne ind på fragtmarkedet,” påpeger lufthavnschefen.

På trods af passagertilbagegangen, så forventes lufthavnen at levere et lille overskud på 200.000 kroner til Esbjerg Kommunes kasse.

 

 

 

Relaterede artikler:

Esbjerg trodser oliekrisen

Esbjerg-rute lukker efter fire uger

Esbjerg: Ingen drømme om Ryanair eller charter

Kvinderne indtager chefposterne i lufthavnene