Airbus A350-900 fra SAS i Københavns Lufthavn. (Foto: Adrian Westphal | CPH)

Medie: Strid om A350 kan ramme trafikken i SAS

SAS er havnet i en strid om et kostbart Airbus A350  langdistancefly. Det kan ifølge det norske medie Dagens Næringsliv risikere at ramme sommerens oversøiske trafikprogram. 

SAS skruer op for langdistanceruterne i det kommende sommerprogram, som begynder 26. marts.

Der er imidlertid strid om et Airbus A350 fly, som SAS har i flåden. Der er tale om et leaset fly, som SAS forventer at bruge på de oversøiske ruter, når sommerprogrammet indledes. Den japanske ejer modsætter sig, at SAS tager flyet i brug.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge det norske medie kan striden ramme den oversøiske trafik, som SAS skruer op for i sommerhalvåret, hvor der er flere passagerer. Dagens Næringsliv skriver, at det i værste fald kan gå ud over den vigtige påsketrafik til USA og Asien.

Ønsker at slippe ud af lejeaftale
Konflikten er beskrevet i retsdokumenter fra den amerikanske domstol i New York, som forestår de komplicerede forhandlinger i et forsøg på at undgå konkurs for SAS. Der er tale om den såkaldte Chapter 11 proces.

Det skandinaviske flyselskab modtog det spritnye A350 fly med en markedsværdi på op mod en milliard kroner fra flyproducenten Airbus i slutningen af 2019. Siden er det blevet solgt og lejet tilbage gennem komplicerede finansielle strukturer.

SAS ønsker at komme ud af den eksisterende lejeaftale og indgå en anden og mere attraktiv aftale med en japansk bank. Den nuværende ejer, der udlejer flyet til SAS, har klaget til domstolen og vil udleje flyet til anden side.

Klageren hæver, at SAS har gennemført ”en række fjendtlige transaktioner” og vurderer, at disse transaktioner er ugyldige. Påstanden er, at en bank, som har pant i flyet vil gennemføre et tvangssalg, og at SAS vil købe flyet tilbage på urimelige vilkår.

A350 flyet med registreringsnummer SE-RSA står parkeret i Københavns Lufthavn, og det har lejlighedsvis været anvendt under pandemien. I vinter blev det taget ud af drift, da SAS var tvunget til at nedbringe selskabets gæld.

Kan mangle kapacitet til sommer
SAS bekræfter, at der er en strid om flyet, som ikke er løst.

”Det er rigtigt, at der pågår diskussioner mellem de parter, som har interesser koblet til dette fly. Når det gælder trafikprogrammet, vil der altid findes forskellige løsninger for at sikre produktionen,” skriver Alexandra Kaoukji, pressechef i SAS Danmark, i et skriftligt svar.

SAS har tidligere returneret to af selskabets seks A350 fly, som hidtil er modtaget fra Airbus, til leasingselskaberne. Det sker som et led i chapter 11 processen, hvor SAS skal nedbringe gæld og forpligtelser.

Dermed er SAS i den situation, at selskabet ikke selv har den nødvendige kapacitet til at dække trafikprogrammet til de oversøiske destinationer i denne sommer, hvor efterspørgslen ventes at nærme sig det tidligere niveau.

SAS vil derfor wetlease et eller to langdistancefly fra det portugisiske flyselskab Hi Fly.

SAS har tidligere oplyst, at man midlertidig vil benytte sig af wetlease, hvor man lejer fly og besætning, for at kunne håndtere efterspørgslen i den kommende sommer.

SAS har således indgået kontrakter om wetlease af i alt 14 kortdistancefly med det danske selskab Jettime og de lettiske flyselskaber SmartLynx og Air Baltic i den kommende sommer.


Relaterede artikler:

SAS genstarter Tokyo-rute med forlænget flyvetid

Endnu en Airbus A350 har forladt SAS

Første Airbus A350 forlader SAS