Et tjekkisk flyselskab bliver medlem nummer 15 i lobbyorganisationen Airlines for Europe, som SAS valgte fra.
Travel Service bliver det 15. medlem af lobbyorganisationen Airlines for Europe (A4E). Selskabet er baseret i Prag, og er det største tjekkiske flyselskab. Det opererer regelmæssige flyvninger under SmartWings-brandet samt charterflyvinger og ad hoc-charteropgaver. Travel Service driver også datterselskaber i Slovakiet, Polen og Ungarn.
“Vi glæder os til at blive medlem af Airlines for Europe og har nøje analyseret, hvilken forening der bedst kan repræsentere et voksende fritids- og charterbureau, der også tilbyder en bred portefølje af ruteflyvninger. Selv som en ny forening i Bruxelles har A4E allerede en dokumenteret ”track record” for succesfuldt at arbejde på vigtige politiske spørgsmål, der har direkte indvirkning på et flyselskabs evne til at operere effektivt, sikkert og rentabelt. Travel Service vil med glæde samarbejde med Europas førende flyselskaber for at sikre, at EU’s politik vil bidrage til den europæiske lufttransports konkurrenceevne,”siger Roman Vik, direktør for Travel Service.
“At tilføje Travel Service til vores medlemsbase viser tydeligt, at A4E er det mest attraktive interessefællesskab for flyselskaber i Bruxelles, og fortsætter med at repræsentere de europæiske flyselskaber, uanset virksomhedernes forretningsmodeller. A4E har en vigtig mission i at repræsentere de europæiske luftfartsselskabers synspunkter,”siger Thomas Reynaert, administrerende direktør for A4E.
Mere end 550 mio. passagerer
Airlines for Europe blev stiftet i januar sidste år af IAG, Air France-KLM, Lufthansa-Gruppen, Ryanair og easyJet. Siden hen er nye medlemmer strømmet til.
De nuværende 15 medlemmer af Airlines for Europe er Aegean, airBaltic, Air France KLM, Cargolux, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Travel Service og Volotea. Reelt repræsenterer A4E-medlemmerne 22 flyselskaber, da koncerner som Air France-KLM, IAG og Lufthansa består af flere individuelle flyselskaber. A4E-selskaberne transporterer ifølge dem selv mere end 550 mio. passagerer og står for 70 procent af alle europæiske flyrejser med 2.700 fly og genererer tilsammen en årlig omsætning på mere end 750 mia. kroner.
Ikke fælles fodslag
SAS, polske LOT, Turkish Airlines, ungarske Wizz Air og islandske WOW Air er nogle af de få tilbageværende større europæiske flyselskaber, som endnu ikke har meldt sig under fanerne hos A4E. SAS overvejede det længe, men valgte i sidste ende at melde sig ind hos European Regional Airlines.
Desuden stiftede SAS sammen med Air France-KLM, Lufthansa og Finnair fornylig et nyt luftfartspolitisk samarbejde, der har fået navnet Airline Coordination Platform. Det skal blandt udøve lobbyvirksomhed omkring sociale forhold samt eksterne relationer, hvilket blandt andet kan være internationale luftfartsaftaler. Der skulle dog ikke være tale om, at Air France-KLM og Lufthansa-Gruppen er på vej væk fra A4E-samarbejdet, men at den nye organisation i stedet skal komplementere arbejdet i A4E.
I spørgsmålet om sociale forhold i luftfarten er der nemlig ikke fælles fodslag hos A4E, hvor netværksflyselskaber og lavprisflyselskaber har hver sin interesse. Også omkring eksterne relationer og luftfartsaftaler er der heller ikke enighed hos A4E-medlemmerne. Derimod er der fælles front i A4E mod høje lufthavnsafgifter, skatter og afgifter på luftfart samt kravet om en mere effektiv europæisk flyveledelse.
Danne fælles front
LOT og Turkish Airlines gik for få uger siden sammen med 17 charter- og ACMI-selskaber fra International Air Carrier Association (IACA) og dannede en ny organisation ved navn Airlines International Representation in Europe (AIRE). Organisationens formål er at repræsentere flyselskaberne og skabe tilgængelighed til institutionerne i EU.
Airberlin og Alitalia er heller ikke gået med i A4E. Det kan meget vel skyldes, at de to selskaber har Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways i ejerkredsen. Airlines for Europe er netop sat i søen for at de europæiske flyselskaber kan danne fælles front mod mellemøstselskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad.
Stiftelsen af Airlines for Europe betød, at først drejede de europæiske lavprisflyselskabers fælles lobbyorganisation, European Low Fares Airline Association (ELFAA), nøglen om. Kort tid efter fulgte de europæiske netværksselskabers pendant, Association of European Airlines (AEA), efter. Simpelthen fordi organisationerne blev tømt for medlemmer, der søgte over i Airlines for Europe – og efterlod nogle selskaber alene tilbage uden et europæisk talerør.
Relaterede artikler:
Tredje nordiske flyselskab i A4E
SAS overvejer medlemskab af A4E
Ny luftfartssammenslutning går i luften
SAS er medstifter af nyt luftfartspolitisk samarbejde
Europæisk lobbyorganisation lukker og slukker
SAS slutter sig til de regionale flyselskaber