Midttrafik vil overtage busrute til Billund

I februar måned 2012 udløber Billund Turistbussers tilladelse til at operere lufthavnsbussen mellem Billund og Århus. Det offenlige trafikselskab Midttrafik er klar til at overtage busruten, som i tidens løb har været en underskudsforretning for Billund Lufthavn.

Op til 10 gange dagligt kører lufthavnsbussen mellem Billund Lufthavn og Århus, således at der skabes forbindelse mellem Danmarks næststørste by samt næststørste lufthavn. De velkendte gule lufthavnsbusser suppleres af tre daglige X-Bus afgange mellem Århus og Billund.

Lufthavnsbussen mellem Billund og Århus har hidtil være drevet af Billund Turistbusser på vegne af Billund Lufthavn. Men nården tilladelse som Trafikstyrelsen har givet Billund Turistbussertil at drive ruten udløber i begyndelsen af 2010, er det planen at det offentlige trafikselskab Midttrafik skal drive ruten.

Det er resultatet af et målbevidst arbejde fra lufthavnens side for at forbedre den kollektive trafikbetjening af Billund Lufthavn. Men naturligvis også en måde at få reduceret omkostningerne, idet lufthavnens ledelse aldrig har lagt skjul på, at det har været en underskudsforretning selv at skulle sikre busbetjening fra Århus.

“BIllund Lufthavn har på et tidspunkt henvendt sig til os med henblik på at drive ruten. Men vi bliver nødt til at vente til Billund Turistbussers tilladelse udløber, da vi ikke som offentlig virksomhed kan konkurrere med en privat vognmand,“ fortæller afdelingsleder Henning Nielsen fra Midttrafik til CHECK-IN.dk.

Midttrafik vil i god tid sende rutekørslen i udbud som reglerne foreskriver. Her kan Billund Turistbusser byde ind på ruten på lige fod med andre vognmænd. Det er opfattelsen hos Midttrafik, at der er stor interesse for at drive ruten.

Ikke alene vil der være et naturligt passagergrundlag til lufthavnen, men der vil også være et marginalt marked for besøgende til Legoland og Lalandia samt ansatte hos LEGO, der måtte have bopæl i Århus.

Ifølge Henning Nielsen fra Midttrafik vil der ikke kunne forventes større ændringer i fartplanen. Der bliver i så faldikke tale om timedrift, men i stedet afgangstidspunkter tilpasset tidtabellerne ved de større flyafgange- og ankomster.