Mobiltelefoni stadig uønsket i flyene

Et flertal af flyrejsende er stadig modstandere af brugen af mobiltelefoner ombord i flyene. Det viser en ny britisk undersøgelse foretaget blandt 1.000 flypassagerer. I alt 38 % af de adspurgte ønsker flyene som mobilfri zoner.

Hovedparten af 1.000 flypassagerer i en britisk undersøgelse er stadig modstandere af mobil-snakkeri ombord i flyene. Undersøgelsen er foretaget af mobilephone-expert.co.uk.

De 1.000 adspurgte i undersøgelsen skulle svare på, hvorvidt de ville bifalde en ændring af luftfartsselskabernes regler, således at det kunne blive frit at telefonere eller sende og modtage SMS-beskeder, når flyet var kommet i luften.

Hovedparten af respondenterne svarende til 38 % mente, at det ville forstyrre freden undervejs, mens næsten lige så mange – i alt 34 % – mente, at tiden var inde til, at luftfartsselskaberne løftede restriktionerne.

Endelig var der 28 % tilbage, der ikke havde nogen holdning til spørgsmålet, og således ikke ville modsætte sig, at reglerne skulle ændres.

Undersøgelsen viste også, at alderen i høj grad spiller ind. Halvdelen af alle de adspurgte over 35 år mente, at mobiltelefoni ombord ville forstyrre freden på flyrejsen, mens den holdning kun var fremherskende hos 30 % af de adspurgte i de yngre grupper.

Ryanair var det første luftfartsselskab, der tilbød mobiltelefoni ombord på flyene. Det var sammen med selskabet OnAir, der i en testfase havde installeret særlige mobilnetværk ombord på 50 af Ryanairs mere end 200fly. Samarbejdet varede indtil foråret 2010, hvor parterne ikke kunne blive enige om vilkårene for det fremtidige samarbejde.

Da den britiske undersøgelse viser, at halvdelen af alle flyrejsende på 35 år og derover er imod mobiltelefoni ombord, er det en klar indikator af, at luftfartsselskaberne ikke står i kø for at installere mobil-udstyr ombord på flyene. Kundegruppen +35 er et attraktivt segment for luftfartsselskaberne, og det vil være vanskeligt at forestille sig, at selskaberne vil udvikle produkter og services, der ikke bifaldes og efterspørges af denne gruppe.

Imod denne teori taler luftfartsselskabernes stærke behov for at udvikle supplerende indtægter, der kan fastholde indjeningen, når billetindtægterne er under pres. Derfor er den britiske undersøgelse kun et spejl af her-og-nu holdningen hos de flyrejsende. Men mobiltelefoni vil dog stadig være højt på agendaen hos luftfartsselskaberne fremover.

Læs også:

Slut med mobiltelefoni hos Ryanair