Boeing 737-700-flyet, der motorhavarerede, på jorden i Philadelphia International Airport. Foto: The Aviation Herald

Motorfejl på Southwest-fly koster menneskeliv

En passager om bord på et fly fra Southwest Airlines omkom tirsdag, da et vindue smadrede som følge af rester fra en ødelagt motor. Flyet foretog straks en nødlanding i Philadelphia.

Tirsdag gik over i historien som en mørk dag i luftfarten.

En motorfejl endte med at koste en passager livet på et Boeing 737-700-fly fra det amerikanske flyselskab Southwest Airlines.

Flyet var fløjet af sted på ruten WN-1380 på strækningen mellem New York La Guardia og Dallas Love. Om bord var 143 passagerer og fem besætningsmedlemmer. Flyet steg til 32.000 fod (9,8 kilometer, red.) efter afgang fra New York, da der pludselig opstod en fatal hændelse. Det skriver The Aviation Herald.

Det viste sig, at venstre motor – en CFM56 – var blevet ødelagt. Dele af indløbet og kappen havde revet sig af, og flere af de afrevne motordele fløj ind og smadrede et passagervindue på flyet med registrering N772SW.

Der opstod tab af kabinetryk, og besætningen iførte sig iltmasker. Piloterne rapporterede om en motorfejl og motorbrand, og de igangsatte en nedstigning og blev omdirigeret til Philadelphia International Airport. Den beskadigede motor blev straks lukket ned.

Sikker nødlanding
Den kvindelige kaptajn og mandlige styrmand anmodede om at få en finale på 20 nautiske mil (37 kilometer, red.) på indflyvningen. Piloterne rapporterede, at en del af flyet manglede, og at der var en indikation på motorbrand. Der blev desuden anmodet om lægehjælp ved landing, da der var sårede passagerer om bord.

Boeing-flyet gik ned i 3.000 fod (910 meter, red.), og flyvekontrollen instruerede piloterne i selv at bestemme flyets hastighed. Da flyet kom på kort finale, gav kontroltårnet besked til redningstjenesten om, at der var et hul i flyets ene side.

Kort efter landede det beskadigede fly på bane 27L i Philadelphia, hvorefter det kørte væk fra landingsbanen og ind på en tilstødende taxavej. Piloterne fortalte redningstjenesten, at flyets venstre side var beskadiget.

Redningstjenesten oversprøjtede venstre motor med skum, mens passagererne gik ud af flyet via trapper og ned på asfalten. Herfra blev de kørt ind til en terminalbygning.

Passager omkom
En passager med alvorlige kvæstelser blev straks kørt på hospitalet. Den amerikanske havarikommission, National Transportation Safety Board (NTSB), rapporterede senere, at en passager var afgået ved døden. En passager har efterfølgende fortalt, at en person næsten blev suget ud af det smadrede vindue, men at medpassagerer hjalp til med at trække personen ind i flyet igen.

Syv andre passagerer blev såret, og alle sammen blev behandlet i lufthavnen for mindre skader. Ingen af dem blev kørt til et hospital.

NTSB har rapporteret, at de har sendt et hold af sted og indledt en undersøgelse. Hændelsen bliver i første omgang behandlet som en motorfejl, men at den senere kan behandles som en uafbrudt motorfejl afhængig af resultaterne fra den igangværende undersøgelse.

Senere på tirsdagen redegjorde NTSB for, at fanblad nummer 13 på venstre motor var knækket. Den foreløbige undersøgelse har vist, at der er tegn på metaltræthed der, hvor fanbladet knækkede. Det er også blevet rapporteret, at der ikke har været tegn på motorbrand, selv om piloterne fik en advarsel om en sådan. Der spekuleres i, at det knækkede fanblad har udløst indikationen for motorbrand.

En vragrest fra motoren er blevet fundet på jorden omkring 60 nautiske mil (110 kilometer, red.) nordvest for Philadelphia.

Kvindelig kaptajn er ex-jagerpilot
Southwest Airlines har med stor sorg måtte bekræfte, at en passager er død som følge af hændelsen ti kilometer oppe i højden.

”Dette er en trist dag, og vores tanker går til familien og den afdødes kære,” sagde flyselskabets formand ifølge The Aviation Herald.

De to piloter er efterfølgende blevet rost for deres arbejde med at nødlande flyet i Philadelphia, uden at der skete yderligere skader på Boeing 737-flyet. De håndterede en situation, som de har trænet til hudløshed.

”De er i en simulator, hvor de træner nedstigninger i en nødsituation og tabet af en motor. De gjorde det arbejde, som professionelle piloter er uddannet til at gøre,” sagde Robert Sumwalt, formand for NTSB, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Den kvindelige kaptajn, 56-årige Tammy Jo Shults, har måske trukket på sin erfaring fra tidligere oplevelser. Hun har således en fortid som jagerpilot på F-18 i U.S. Navy, hvor hun var en af de første kvindelige piloter til at flyve jagerfly.

Det er første gang nogensinde, at en person omkommer på en flyvning med Southwest Airlines.

Tjek af motorer
Reuters skriver desuden, at Southwest Airlines er begyndt at gennemgå motorerne på alle sine Boeing 737-fly. Arbejdet forventes færdigt inden for 30 dage.

Andre store operatører af Boeing 737-modellen er også gået i gang med at foretage inspektion af den type motor, som gik i stykker i luften over USA’s østkyst. Korean Air Lines er blandt de selskaber, der gennemgår motorerne for at undgå flere fatale havarier.

 

Relaterede artikler:

Southwest-piloter vil stoppe Norwegian

Southwest finder på ny indtægtskilde

Mystiske tegn fundet på flere fly hos amerikanske Southwest

Motorhavari på A380-fly over Grønland

Fløj i otte timer på kun tre motorer