Mulig budkrig om American Airlines

I november kastede Americans Airlines håndklædet i ringen og søgte om beskyttelse for kreditorerne under Chapter 11. Blandt andre konkurrenten Delta har vist interesse for at købe American Airlines, og nu lægger analytikere op til en mulig budkrig.

Den enes død, den andens brød hedder et gammelt mundheld, og i erhvervslivet er der ikke plads til mange følelser. Kommer et selskab i nød kredser andre hurtigt om de gode stumper af aktiviteterne.

Det gælder tilsyneladende også i tilfældet American Airlines, der i november kastede håndklædet i ringen og søgte om beskyttelse for kreditorerne under Chapter 11.

Blandt andre konkurrenten Delta Air Lines har vist interesse for at købe American Airlines, og nu lægger analytikere op til en mulig budkrig. Det rapporterer The Business Journal.

Og Delta er ikke det eneste amerikanske flyselskabmed interesse for det kriseramte American Airlines. Også US Airways ventes at byde på at overtage dele af eller hele selskabet.

Dermed ser det ud til, at American Airlines kan blive overtaget af en af selskabets største konkurrenter.

Delta hyrer finansiel rådgiver til muligt overtagelsesforsøg

Interessen går på aktierne i AMR Corporation, der er moderselskab for American Airlines, og også kapitalfonden TPG Capital menes at være blandt de interesserede.

Avisen The Wall Street Journal spekulerer i en decideret fusion mellem Delta og American, men denne skal i givet fald godkendes af de amerikanske konkurrencemyndigheder.

Ifølge The Wall Street Journals oplysninger er Deltas interesse så stor, at luftfartsselskabet allerede har hyretBlackstone Group som finansiel rådgiver i et muligt overtagelsesforsøg.

Kapitalfonden TPG Capital er samtidig på udkig efter en industriel partner i luftfartsindustrien der kan være med til at realisere synergier ved et eventuelt opkøb af American Airlines.

Beskyttelse mod konkurs – men ikke mod overtagelse

Da moderselskabet bag American Airlines, AMR Corporation, i november 2011søgte beskyttelse mod konkurs bag den såkaldte “Chapter 11 bankruptcy protection“ trådte topchefen tilbage.

Dengang hed det, at man havde søgt beskyttelse for at “opnå et omkostningsniveau og en gældsstruktur, som er konkurrencedygtig med resten af branchen, for derved at sikre selskabets langsigtede levedygtighed og evne til fortsat at levere en verdensklasse rejseoplevelse til vore kunder.“

I månederne forud havde American Airlines fløjet i et økonomisk stormvejr. I 14 ud af de seneste 16 kvartaler havde selskabet tabt penge, og siden 2001 har selskabet sammenlagt tabt $12 milliarder.

American Airlines har været ramt af de høje brændstofpriser, vautakursudsving samt en milliardstor gæld og alt for høje omkostninger.