New York-JFK skal kunne håndtere flere passagerer, og derfor investerer lufthavnen hele 85 milliarder kroner i nye terminaler.
En modernisering og større udvidelse af JFK-lufthavnen er på vej i de nærmeste år.
Lufthavnen havde 59,4 millioner passagerer i 2017, men dette skal på sigt øges med 25 procent, hvilket kan blive realiseret med den nye udvidelse. Udvidelsen indebærer to nye terminaler, og anlægsarbejdet beløber sig til hele 13 milliarder dollars, eller hvad der svarer til 85 milliarder kroner. Det blev ifølge Air Transport World afsløret af New York-guvernør Andrew Cuomo torsdag i sidste uge.
Moderniseringsplanen indebærer nedrivning af tre eksisterende terminaler, mens to helt nye terminaler vil blive opført på disse arealer og eksisterende, ledige arealer. De to nye terminaler vil få et større forbindelsesområde med blandt andet shoppingmuligheder.
400.000 nye terminal-kvadratmeter
Embedsmænd i New York har valgt to forskellige parter til at udvikle terminalerne, henholdsvis en syd- og nordterminal.
North Terminal vil blive udviklet af JetBlue Airways, og dette arbejde kræver tre milliarder dollars til cirka 112.000 kvadratmeter. Flyselskabets plan er at nedrive Terminal 7 og lægge pladsen sammen med arealet, hvor den nedrevne Terminal 6 lå. Den nye terminal vil blive forbundet til Terminal 5, der vil få 12 internationale gates til langdistancefly. Byggeriet skal efter planen begynde i 2020 og løbe fem år.
Den konkrete anlægspris for South Terminal beløber sig til syv milliarder dollars, og terminalen vil få et areal på cirka 270.000 kvadratmeter. Den vil blive udviklet af Terminal One Group, der består af flyselskaberne Lufthansa, Air France, Japan Airlines og Korean Air. Gruppen opererer fra Terminal 1, og planen er at udskifte denne terminal og Terminal 2. Herudover vil man udnytte arealet efter nedrivningen af Terminal 3 i 2014.
“Verdensklasse-terminaler”
South Terminal vil blive forbundet til Terminal 4, og det vil give 23 internationale gates – herunder vil 22 kunne håndtere fly i størrelsen Airbus A380.
“Verdensklasse-terminaler og den bedste kundeservice vil gå hånd i hånd i John F. Kennedy International Airport under guvernør Cuomos ledelse. Den renoverede, moderniserede JFK Airport vil være den gateway, som newyorkere fortjener, hvilket muliggør fortsat passagervækst i de kommende årtier,” siger Rick Cotton, administrerende direktør i Port Authority og New York and New Jersey, der driver JFK-lufthavnen.
Visionerne for fremtiden i JFK fokuserer på tre kerneområder. Lufthavnen vil være en samlet og sammenkoblet verdensklasselufthavn. Herudover skal vejadgang til lufthavnen forbedres, og der skal investeres i mere jernbaneinfrastruktur for at imødekomme den massive passagervækst.
Ambitioner om 75 millioner rejsende
Når – og hvis – New York-JFK opnår at øge passagervæksten med 25 procent, vil lufthavnens årlige antal rejsende stige til cirka 75 millioner. I dag indtager JFK en 22. plads over verdens mest travle lufthavne.
De første gates i de nye terminaler forventes at åbne i 2023, og anlægsarbejdet skal efter planen færdiggøres i 2025. Den samlede udvidelse er finansieret via 12 milliarder dollars private midler og én milliard dollars fra Port Authority of New York and New New Jersey.
De to nye terminaler forventes desuden at skabe over 9.600 direkte job – inklusiv job i anlægsarbejdet. Over hele projektets løbetid vil der i alt blive skabt over 15.000 job.
Relaterede artikler:
Norwegian udvider til New York JFK
Manglende JFK-trafik svækker CPH