Nonstop mellem Europa og Australien i 2018

I marts 2018 vil Qantas åbne den første direkte rute mellem Europa og Australien nogensinde.

Rygterne har længe svirret. Men nu har det australske flyselskab Qantas bekræftet, at de agter at etablere en direkte rute mellem Europa og Australien. Noget, som mange anså for utænkeligt for bare få år siden.

Men nye mere brændstoføkonomiske fly med længere rækkevidde har gjort det muligt at forbinde destinationer, som det ikke var muligt at knytte sammen tidligere.

To af disse destinationer er London Heathrow og Perth i det vestlige Australien. Herimellem planlægger Qantas at begynde at flyve fra marts 2018.

Det bliver Boeings 787-9 Dreamliner-fly, der vil gøre det muligt for første gang nogensinde at forbinde de to kontinenter med en direkte flyrute. Qantas planlægger at udstyre sine nye Boieng 787-9 fly med 236 sæder. Det australske selskab får sine nye Dreamlinere i slutningen af 2017 og starter med at anvende flytypen på ruter til USA inden man åbner ruten til Europa.

Gennem årene har Qantas fløjet via Hong Kong, Singapore og senest Dubai, ligesom andre selskaber har måtte ned i oftest Singapore for at tanke.

Da Qantas for knap 70 år siden for første gang sendte et fly og en gruppe af passagerer fra Australien til Europa tog det fire dage og krævede ni stop undervejs.

Ikke verdens længste
Boeing 787-9 flyet skal tilbagelægge 14.459 kilometer på en tur, der forventes at tage omkring 17 timer. Der bliver dog ikke tale om verdens længste regelmæssige passagerflyrute. Den rekord har Air Indias rute mellem New Delhi og San Francisco i øjeblikket med en distance på 15.140 kilometer.

I februar næste år vil den rekord blive slået af Qatar Airways’ nye rute mellem Doha og Auckland på New Zealand. Og i 2018 vil Singapore Airlines genåbne den mere end 15.200 kilometer lange rute mellem Singapore og New York. Man må håbe passagererne på ruterne har gode bøger med i håndbagagen.

Det spiller ikke overraskende en stor rolle hvor meget vind, der er undervejs på en rute. Derfor kan det sagtens tage længere tid at flyve én rute end en anden rute, selvom den første rute kilometermæssigt er kortere.

Det ser man eksempelvis på Air India-ruten mellem New Delhi og San Francisco. Her vælger selskabets piloter ofte den længere rute over Stillehavet frem for ruten over Nordpolen. For over Stillehavet kan de få god medvind i jetstrømmene.

 

 

Relaterede artikler:

Verdens længste flyrute kan genopstå

Qatar Airways stjæler rekord fra Emirates

Fra København til Perth på under 20 timer