Nordisk luftfart – et overblik

OAG, der er verdens førende udbyder af informationer og data om luftfart, giver et overblik over nordisk luftfart.

Denmarkedsledende data- og flyinformationsvirksomhed OAG (Official Airline Guide) har i seneste udgave af nyhedsbrevet OAG Travel News forsøgt at give læserne etindblik i luftfarten i Norden.

Danmark (København)

OAG konkluderer, at Københavns Lufthavn er nordens største trafikknudepunkt, idet lufthavnen repræsenterer omkring 30 % af såvel flyvninger som udbudt kapacitet fra de nordiske hovedstæder. Ifølge OAG er det muligt at flyve non-stop til omkring 90 destinationer, hvilket er væsentligt mere end nogen anden nordisk hovedstad. Fra Københavns Lufthavn opererer mere end 50 luftfartsselskaber, og lufthavnen tilbyder i alt22 ruter til destinationer, der ikke udbydes fra de andre nordiske lande bl.a. Damaskus, Lahore, Singapore og Washington DC.

Norge (Oslo)

Oslo er næststørste lufthavn i Norden, idet 24 % af alle fly og 26 % af alle udbudte sæder fra de nordiske hovedstæder er medudgangspunkt i Oslo. Også fra Oslo er der destinationer, der ikke betjenes fra de øvrige nordiske lande, bl.a. Bilbao, Islamabad og Palermo. OAG nævner danske Air Norway (North Flying) og Danish Air Transport som selskaber, der ikke beflyver de øvrige nordiske hovedstæder.

Sverige (Stockholm)

Ifølge OAG betjener Stockholm flest destinationer i Norden – i alt 42, hvilket selskabet mener skyldes den svenske hovedstads centrale placering. Fra Stockholm er der i alt 11 luftfartsselskaber, der ikke flyver til de øvrige nordiske hovedstæder, bl.a. Air China, Ethiopian Airlines og Viking Airlines. Blandt unikke destinationer, som Stockholm er alene om at betjene, finder man Aleppo, Beirut, Doha og Kuala Lumpur. Stockholm repræsenterer kun 23 % af den nordiske hovedstadsflytrafik.

Finnair A330

Helsinki tilbyder med Finnair en unik gateway til Asien

Finland (Helsinki)

Helsinki-Vantaa lufthavnen indtager en andenplads efter Københavns som den lufthavn i Nordenmed flest non-stop betjente destinationer. OAG fremhæver Helsinki som en unik gateway til Asien og nævner destinationer som Bombay, Delhi, Phuket, Seoul, Hong Kong, Nagoya, Osaka og Shanghai som destinationer, der ikke betjenes fra øvrige nordiske lufthavne. OAG bemærker samtidig, at SAS flyver non-stop fra Helsinki til København og Stockholm, men ikke til Oslo. Her er de rejsende i stedet henvist til Finnair, hvis man ønsker at flyve direkte mellem den finske og norske hovedstad.

Island (Reykjavik)

Hovedstaden Reykjavik betjenes fra lufthavnen i Keflavik, som Icelandair benytter. Her har detislandske luftfartsselskab har gennem tiden opbygget Keflavik som en effektiv transitlufthavn mellem Nordamerika og Europa. Det betyder samtidig, at Icelandair via lufthavnen i Keflavik kan betjene flest nordamerikanske destinationer fra nogen nordisk hovedstad, bl.a. Boston, Minneapolis, New York, Orland, Seattle samt Halifax og Toronto i Canada.

Sammenfattende kan OAG konkludere, at Norden har et meget finmasket ruteflynetværk med tre “flag-carriers“ i henholdsvis SAS, Finnair og Icelandair. Tilsammen udbyder selskaberne over 100 non-stop destinationer fra Norden.

Der er i mini-analysen fokuseret på de nordiske hovedstæder, hvorfor regionale ruter og lufthavne ikke er kommenteret.