Norwegians koncernchef Bjørn Kjos ringede med klokken på Oslo Børs den 18. december 2013, da man markerede 10 året for noteringen af Norwegian. (Foto: Oslo Børs/PR)

Nordiske flyselskaber blev 5,4 mia. mere værd

Fem nordiske børsnoterede flyselskaber øgede i 2013 tilsammen markedsværdien med op imod 5,4 mia. kroner. Årets højdespringere blev SAS og Icelandair.

Den europæiske aktiefest i 2013 satte også sit tydelige præg på de nordiske luftfartsaktier. Her var der stigninger over hele linjen med en samlet fremgang på over 53 procent for de fem børsnoterede nordiske flyselskaber.

Værdien af de nordiske luftfartsaktier blev øget med lige godt 5,4 mia. kroner til en samlet markedsværdi på lidt mere end 15,5 mia. kroner. Stigningerne i aktiekurserne varierede meget hos de enkelte selskaber, hvor Finnair med en kursvækst på 16,4 procent lå lavest, mens Icelandair toppede med en kursstigning på 121,4 procent.

Udviklingen i nordiske luftfartsaktier 2013

Selskab Valuta Kurs
ult. 2013
Værdi
(lokal valuta)
Værdi
DKK
Ændring
DKK
Ændring
pct.
Atlantic Airways DKK 141 145.935 145.935 20.700 17 %
Finnair EUR 2,77 354.937 2.647.937 373.000 16 %
Icelandair ISK 18,2 91.000.000 2.338.000 1.281.931 121 %
Norwegian NOK 188,2 6.617.515 5.859.147 1.379.172 31 %
SAS DKK 13,80 4.540.200 4.540.200 2.335.900 106 %
DKK 15.531.009 5.390.518 53 %

Kilde: Nasdaq OMX / Oslo Børs
Note: Kursværdi omregnet fra gældende valutakurser fra Danmarks Nationalbank 30-12-2013. Beløb i 1.000.

Belønning til Icelandair og SAS
Årets højdespringere er Icelandair og SAS. Kursen på det islandske flyselskabs aktier sted fra 8,22 til 18,20 i løbet af 2013, således at markedsværdien blev øget med næsten 1,3 mia. kroner til mere end 2,3 mia. kroner. En gennemprøvet forretningsstrategi med store skaleringsmuligheder lod til at blive belønnet af aktionærerne.

Et andet flyselskab, der også fik et kraftigt rygstød, var SAS. Efter nærdødsoplevelsen i november måned 2012 genvandt aktionærerne i løbet af 2013 tilliden til den skandinaviske luftfartsaktie. Kursen på Københavns Fondsbørs steg fra 6,70 til 13,80 og mere end fordoblede værdien af selskabets aktier til over 4,5 mia. kroner.

Hos SAS er der dog mørke skyer i horisonten. I løbet af årets seneste tre måneder faldt aktiekursen med 30,3 procent, hvorfor man satte noget af den enorme stigning over styr. Nedturen begyndte den 7. oktober, da SAS offentliggjorde september måneds trafiktal. Det var tilsyneladende ikke opløftende læsning for aktiemarkedet.

Icelandair fortsatte derimod kursfesten året ud. Her steg aktiekursen med næsten 19 procent i løbet af de sidste tre måneder af året, så Icelandair er fløjet ind i 2014 i storform.

Norsk børsjubilæum
Den 18. december 2013 kunne Bjørn Kjos ringe handelen af på Oslo Børs og samtidig markere 10 års jubilæum for Norwegians notering på fondsbørsen.

Ellers har der ikke været meget at juble over for Norwegian siden lanceringen af langdistanceruterne i slutningen af juni. Selskabets aktiekurs steg godt nok med 31 procent i løbet af 2013, men det dækker over et gigantisk kursdyk i løbet af efteråret, og det blev yderligere forstærket efter offentliggørelsen af november-trafiktallene den 5. december. De sidste 30 dage af 2013 faldt aktiekursen således med over 18 procent.

Finnair havde indtil midten af april måned ejet 4,69 procent af samtlige aktier i Norwegian. Det finske flyselskab valgte at tage stikket hjem, da kursen var på det højeste og solgte aktierne for omkring 53 mio. euro. Finnairs genvist på aktiesalget blev på 34 mio. euro, hvilket pyntede godt i andet kvartals regnskab.

Til gengæld var der ikke meget at prale af for Finnair egne driftsaktiviteter. Det betød, at værdien af det finske flyselskabs aktier blot øgedes med 16,4 procent, hvilket er den laveste udvikling blandt de fem nordiske luftfartsaktier. Ved udgangen af 2013 har Finnair således en markedsværdi på over 2,6 mia. kroner, hvilket er en smule mere end Icelandair.

Færøske Atlantic Airways gabte over mere end selskabet kunne fortære. Anskaffelsen af to Airbus A319-fly, der pludselige ikke var beskæftigelse nok til, skabte problemer for det færøske flyselskab og var indirekte årsag til, at den mangeårige administrerende direktør Magni Arge, måtte forlade chefstolen i midten af november måned. Selskabets aktier steg dog i løbet af året med 16,5 procent, således at børsværdien var på lige knap 146 mio. kroner ved årets udgang.

Foto: Norwegians koncerndirektør Bjørn Kjos ringede med klokken på Oslo Børs den 18. december, da man markerede 10 året for noteringen af Norwegian.