Den norske hotelkæde Norlandia Hotel vil fremover få en multibrand-strategi for koncernens ca. 40 hoteller i Skandinavien.
De norske brødre Kristian og Roger Adolfsen skabte i 1995 Norlandia-hotelkæden ved sammenlægning af brødrenes hotelbesidder. Kæden har i dag 41 hoteller, hvoraf 30 er i Norge, 8 i Sverige og 3 hoteller i Danmark. De danske hoteller er legendariske Richmond og Merkur, der begge tidligere har været under ejerskab af Spies-koncernen. Herudover har kæden også Norlandia Star Hotel på indre Vesterbro i porteføljen.
I Sverige har Norlandia hidtil opereret med en multibrand-strategi i samarbejde med bl.a. Best Western. Det er planen, at multibranding-strategien skal udvides til at omfatte alle koncernens hoteller inden årets udgang. Det skriver Travel Daily News.
Norlandia Merkur Hotel – fårangiveligt nyt brand-navn
I første omgang bliver det seks norske hoteller, der kommer ind under Best Western-paraplyen, bl.a. Karl Johan Hotell i Oslo samt Oslo Airport Hotel.
Brødrene Adolfsen har ingen planer om at sælge hotellerne, og i stedet er der overvejelser om at åbne nye hotellerudenfor Skandinavien på destinationer, hvor SAS og Norwegian har direkte rutetrafik.