Boeing 787-9 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways. (Foto: Malcolm Nason | Norse Atlantic Airways | PR)

Norse holder trafiktal tæt til kroppen

Atter en gang har Norse undladt at offentliggøre passagertallet for selskabets flyvninger, men i september bliver flyselskabet nødt til at offentliggøre en del af detaljerne om trafikudviklingen.

Nystartede Norse Atlantic Airways har kun for alvor haft gang i driften siden den 14. juni i år, hvor selskabets første flyvning med et af de otte Boeing 787 Dreamliner-fly, som flåden består af, fandt sted mellem Oslo-Gardermoen og New York-JFK.

I øjeblikket har selskabet ruter mellem Oslo-Gardermoen og New York-JFK, Los Angeles International Airport, Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, Orlando International Airport samt London-Gatwick, hvorfra Norse også flyver til New York-JFK, mens flyselskabet flyver til henholdsvis Los Angeles International Airport samt New York-JFK fra Berlin Brandenburg Airport.

Ligesom det er kutyme blandt flyselskaber, udsender Norse månedligt en skrivelse, hvori nøgletal fra driften i den forgangne måned opridses. Sædvanligvis er det passagertallet, som er det altovervejende omdrejningspunkt, men det gælder ikke for det norske flyselskab.

Er varsom med vinterplanlægningen
I den netop offentliggjorte udmelding fra selskabet, hvor der gøres status over august måned, sættes der ikke tal på antallet af rejsende, hvilket Norse Atlantic Airways heller ikke har gjort i de forgangne måneder.

I stedet hæfter flyselskabet sig ved, at regulariteten har været helt i top således, at Norse har gennemført 100 procent af de planlagte flyvninger i løbet af måneden, og selskabet har haft en belægningsgrad på 69 procent i august, hvilket resulterer i en samlet belægning på 75 procent siden den første flyvning i juni.

Derudover oplyser Norse, at fragtforretningen har været ”stærk” og fortsat er under udvikling, samt at flyselskabet er ”forsigtig” med planlægningen af vintertrafikprogrammet og ikke vil afvise, at det kan være nødvendigt at skære i frekvensen på nogle ruter, så antallet af flyvninger flugter med efterspørgslen.

Bliver nødt til at løfte sløret
Årsagen til, at Norse Atlantic Airways – modsat størstedelen af flyselskaberne – i øjeblikket ikke udsender specifikke trafiktal, skyldes formentlig flere faktorer.

Flyselskabet er fortsat relativt nyetableret og i færd med at bygge forretningen op, det befinder sig i en konkurrencesituation og derudover betjener Norse i øjeblikket så få ruter, at de konkrete tal ville gøre det muligt for analytikere eller konkurrenter at udregne belægningen på de enkelte ruter.

Senere i denne måned bliver flyselskabet, der er noteret på Euronext-børsen, dog nødt til at løfte sløret for en del af tallene, da Norses halvårsregnskab offentliggøres den 22. september. Heri vil passagertallet frem til i hvert fald den 30. juni fremgå, og det er ikke usandsynligt, at selskabet også vil fortælle detaljer om trafikudviklingen i de efterfølgende måneder.


Relaterede artikler:

Norse indgår femårig aftale med Jettainer

Norse annoncerer tredje USA-rute fra Berlin

Norse i samarbejde med Norwegian