Første Boeing 787 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways i Oslo Lufthavn. (Foto: Norse Atlantic Airways | PR)

Norse sluttede året med mange tomme sæder

Norse Atlantic Airways sluttede 2022 med en belægning på blot 61 procent. Selskabet har syv Boeing 787 Dreamlinere i drift, mens ligeså mange fly står på jorden eller er subleaset ud.

I juni 2022 gik Norse Atlantic Airways på vingerne for første gang, men det lader til, at passagererne holder igen med at træde om bord på selskabets langdistancefly.

Således oplyser Norse, at selskabet i december havde en belægning på 61 procent, hvilket dog er mere end i november, hvor belægningsprocenten var 50. Alt andet lige er der imidlertid masser af tomme sæder på Boeing 787 Dreamliner-flyene hos det norske selskab, der fik en samlet belægningsgrad på 62 procent for de syv aktive måneder i 2022.

I december gennemførte Norse i alt 228 flyvninger, hvoraf ni var charter- og weatlease-flyvninger for andre flyselskaber. Antallet af passagerer i årets sidste måned var 44.172, hvilket var en stigning på 48 procent i forhold til november.

Jagter yderligere charterflyvninger
Som følge af udfordrende vilkår på markedet har Norse subleaset fem af sine i alt 15 Boeing 787 Dreamlinere ud til et andet flyselskab. Det er spanske Air Europa, som beskæftiger de fem Dreamlinere for Norse indtil minimum udgangen af 2023. Dermed har Norse selv 10 fly – hvoraf kun syv er aktive i øjeblikket – til sin egen produktion.

For at udnytte flåden på bedre vis har Norse derfor søgt efter anden beskæftigelse til sine fly ud over egne ruter. Det er i denne sammenhæng, at der i december blev gennemført ni charter- og wetlease-flyvninger. Det bragte Norse til blandt andet Caribien og Fjernøsten for første gang.

Norse oplyser, at selskabet er i gang med at lave langsigtede aftaler om yderligere charter- og wetlease-flyvninger frem til vinteren 2023/24. Dette altså for at sikre ekstra indtægter ud over ruteforretningen.

”Vi er fortsat med at levere på vores forretningsplan for at reducere omkostningerne og diversificere udnyttelsen af vores flåde i løbet af vinteren,” siger Bjørn Tore Larsen, koncernchef i Norse Atlantic Airways.

Flere ruter på vej i 2023
Siden første flyvning 14. juni sidste år har Norse fløjet med over 300.000 passagerer på mere end 1.500 kommercielle flyvninger. I januar 2023 tilbyder Norse – eksempelvis – 62 flyvninger fra London Gatwick til USA, hvilket betyder en kapacitet på i alt 20.956 sæder.

Norse fortæller, at selskabet i øjeblikket oplever stor interesse fra kunderne, hvilket har betydet et fint billetsalg – særligt fra det amerikanske marked.

”Selskabet er begyndt 2023 med stærke fremadrettede bookinger på tværs af vores nøglemarkeder. Vi vil snart annoncere yderligere sommerruter fra London til USA, og jeg er glad for at kunne bekræfte, at vi også snart vil lancere en ny destination fra EU til USA,” afslører Bjørn Tore Larsen uden at kommentere yderligere på de nye ruter.

 

Relaterede artikler:

Air Europa overtager femte Norse-fly

Norse vil overveje sine langdistanceruter fra Norge

Norse henter 215 millioner kroner til stor satsning