Hale på Air Europa-fly. (Foto: Air Europa | PR)

Air Europa overtager femte Norse-fly

Air Europa har subleaset endnu et af Norse Atlantic Airways’ Dreamliner-fly. Det spanske flyselskab benytter i forvejen fire Norse-fly indtil udgangen af næste år.

Norse Atlantic Airways har fundet beskæftigelse til endnu et af selskabets Boeing 787 Dreamliner-fly. Det bliver dog ikke det norske flyselskab selv, der skal benytte det i produktionen, men i stedet subleases det til en anden operatør.

Norse har indgået en aftale om, at i alt fem ud af de i alt 15 Dreamlinere, som selskabet har leaset til sin egen flåde, vil være beskæftiget andetsteds i løbet af næste år således, at flyselskabet selv vil have ti fly som en del af produktionen.

Det norske langruteselskab indgik i 2021 en samlet leasingordre, der omfattede seks Boeing 787-9 samt tre 787-8 fra AerCap, mens der derudover også blev indgået en aftale med BOC Aviation om yderligere seks 787-9’ere.

Skal benyttes af spansk selskab
Det er blandt andet udfordrende vilkår på markedet, som har fået Norse Atlantic Airways til at sublease flyene ud. I april i år offentliggjorde selskabet derfor nyheden om, at to 787-8-fly og to 787-9’ere vil være en del af flåden hos Air Europa frem til udgangen af 2023.

Nu står det klart, at det også bliver det spanske flyselskab, der – som en del af den indgåede aftale – overtager det femte Norse-fly. Det bliver endnu et 787-8 Dreamliner-fly, der vil være en del af flåden hos Air Europa i en periode, der strækker sig over 18 måneder.

Ifølge selskabet selv betyder det, at Air Europa i løbet af i år har føjet i alt ti nye fly til flåden, der i alt tæller 48 fly med en gennemsnitsalder på 7,4 år. Heraf er 46 en del af produktionen, mens to holder parkeret. På nær to fly fra ATR samt to fra Embraer består flåden kun af Boeing-fly.

Flåden er på 2019-niveau
Air Europa oplyser, at årsagen til, at flyselskabet har ønsket at forøge flåden, skyldes, at man har oplevet en stigende efterspørgsel i løbet af i år, hvor der har vist sig mulighed for at etablere nye ruter samt øge frekvensen til nogle af de populære destinationer på rutekortet.

Det lyder desuden, at flåden nu er på samme niveau som i 2019, da Air Europa har tilføjet flytyper med en større kapacitet, end dem selskabet rådede over tidligere. Flyene skal danne fundamentet for, at flyselskabet kan udvide antallet af operationer i løbet af næste år. I år har flyselskabet tilføjet fem Boeing 787- og fem 737-fly.

Yderligere vil de nye flådetilføjelser også hjælpe Air Europa med at sikre sin position i hub-lufthavnen Madrid–Barajas Airport, hvor selskabet fylder godt på afgangstavlerne med flyvninger til både oversøiske destinationer og rejsemål i Europa.


Relaterede artikler:

Fem ud af 15 Norse-fly subleaset til anden operatør

Norse tvunget til at udleje fire Dreamliner-fly

Norse øger til 15 Dreamliner-fly før opstarten