Selvom Norse Atlantic Airways flyver i økonomisk modvind for tiden, har flyselskabet planer om at lande i Terminal 6 i JFK, når første etape af bygningens milliarddyre modernisering er færdig.
I øjeblikket er Terminal 6 i John F. Kennedy International Airport (JFK) ved at blive moderniseret som led i en større overhaling, hvor der investeres 19 milliarder dollars (136 milliarder kroner) i selve lufthavnen og 4,2 milliarder dollars (30 milliarder kroner) i at puste nyt liv i terminalen.
Når Terminal 6 efter planen står klar i 2028, er det meningen, at den vil være indrettet med moderne bagagesystem, opgraderede faciliteter til pas- og toldkontrol, nyt udstyr til sikkerhedskontrol samt 10 gates, hvoraf ni kan benyttes af widebody-fly.
Derudover vil der være adgang til Terminal 5 og et stort område, hvor passagererne kan handle ind, få lidt at spise, kigge på kunstværker og eventuelt benytte sig af en række lounges, mens de venter på, at deres flyvning afgår.
Flyver allerede fra lufthavnen
Moderniseringen vil foregå i to etaper, og det ventes, at de første seks gates vil kunne tages i brug i 2026. Nu fortæller Norse Atlantic Airways, at hvis selskabet fortsat er på vingerne til den tid, rykker det norske flyselskab ind i terminalen.
Forbeholdet skyldes, at Norse har været økonomisk trængt i en periode, og senest afsluttede selskabet tredje kvartal med atter et underskud, der denne gang var på 6,3 millioner dollar (45,2 millioner kroner).
Selskabet fik dog en redningsplanke i form af cirka 15 millioner dollar (110 millioner kroner) i frisk kapital fra stifter Bjørn Tore Larsen. I samme ombæring kom det frem, at seks af Norses Boeing 787 Dreamliner-fly skal flyve på en wetlease-aftale med et endnu unavngivet flyselskab til næste år.
Det norske selskab har allerede en tilstedeværelse i JFK-lufthavnen, da man foretager flyvninger fra Terminal 7 til Athen, Berlin, Oslo, Paris, Rom samt London. Meningen er, at den kommende Terminal 6 vil brede sig over det område, der i dag huser de nuværende Terminal 6 og 7.
Skal være primær hub
Bård Nordhagen, der er kommerciel direktør for Norse Atlantic Airways, hæfter sig ved den betydning, som New York-lufthavnen har for flyselskabets transatlantiske flyvninger.
“JFK er en hjørnesten i vores netværksstrategi, da den fungerer som forbindelsesled mellem USA og Europa. At få etableret Terminal 6 som vores primære hub i 2026 vil gøre os i stand til at tilbyde vores passagerer en endnu mere gnidningsfri og moderne rejseoplevelse.”
JFK Millennium Partners er det selskab, som Port Authority of New York & New Jersey har udpeget til at drive lufthavnens Terminal 7, mens det også bygger og på sigt varetage driften af den nye Terminal 6. Her hilser koncernchef Steve Thody flyselskabet velkommen.
”Vi har haft et fantastisk samarbejde med Norse Atlantic lige siden, at de startede deres operationer i Terminal 7, og vi er glade for at få dem med over i Terminal 6, hvor Norse Atlantic-passagererne kan forvente sig intet mindre end en femstjernet oplevelse.”
Relaterede artikler:
Efter nyt underskud: Seks fly skal på wetlease