Boeing 737-800 fra Norwegian under landing i Københavns Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Norwegian er atter en fri fugl

Norwegian har på et pressemøde onsdag bekræftet, at selskabet har gennemført rekonstruktionen i Irland og Norge, og nu er selskabet klar til en ny start. “Vi starter med blanke ark,” siger koncernchefen.

I dag blev der skrevet erhvervshistorie og ikke mindst luftfartshistorie i Norge, da det er lykkedes for Norwegian at gennemføre en kapitalrejsning på seks milliarder norske kroner, således at betingelserne for succesfuldt at have gennemført rekonstruktionen i Irland og Norge er opfyldt.

“Vi har reddet et  flyselskab,” konstaterede Norwegians koncernchef Jacob Schram på et hastigt indkaldt pressemøde på selskabets hovedkontor “Diamanten” i Fornebu ved Oslo.

Herefter forklarede koncernchefen, hvilke trængsler selskabet havde været igennem siden coronapandemiens start og understregede, at luftfarten var den branche i verden, der tydeligst havde mærket konsekvenserne af pandemien. Der var også plads til en stor tak til de af selskabets ansatte, der har været med til at kæmpe for overlevelsen.

“Vi er en stamme, der har været i krig sammen. Vores vigtigste asset er alle vore Red Nose Warriors,” lød det fra en følelsesladet Jacob Schram.

Født ind i konkurrence
Norwegian har fået gælden nedbragt og trimmet organisationen. Herudover er omkostningsplatformen blevet mere konkurrencedygtig, hvilket blandt andet er sket gennem nedbringelse af flyleasingomkostningerne med 35 procent, og de næste 12 måneder vil flylease ske på “power-by-the-hour”-aftaler, hvor der kun betales for flyene, når de er i brug.

På pressemødet blev den stigende konkurrence også adresseret. Selskaber som Flyr, Wizz Air og Ryanair kommer til at lægge voldsomt pres på Norwegian, når selskabet er tilbage med 50 fly i drift. Men det frygter koncernchefen ikke.

“Vi har udnyttet dvalen maksimalt, og vi starter med blanke ark. Faktisk som et helt ny flyselskab med den store forskel, at vi allerede har en stærk markedsposition. For Norge og Norden er vores kernemarkeder – det er her vi er kendt, og det er her vi hører hjemme. Konkurrence er nødvendig, og det var konkurrencen der oprindeligt skabte grundlaget for Norwegian. Vi er født ind i konkurrence,” understregede Jacob Schram.

Flaget til tops
Pressemødet sluttede med flaghejsning, hvor koncernchef Jacob Schram hejste et flag med Norwegians logo ved siden af det norske flag uden for hovedkontoret i Fornebu ved Oslo, mens pressefotograferne fik deres fotos.

I mellemtiden var der gang i handlerne på Oslo Børs, idet Norwegian-aktien sidst på formiddagen er handlet op med 25 procent. Dermed tror de 60.000 aktionærer tilsyneladende på, at Norwegian kommer til at flyve mod nye højder.

 

Relaterede artikler:

Norwegian planlægger travl sommer i CPH

Aftale om overenskomst mellem Norwegian og FPU

“En uvurderlig brik i redningen af Norwegian”