Norwegian er lige i hælene på SAS

SAS fik en passagertilbagegang på 9,1 procent i maj måned blandt andet som følge af næsten 150 aflysninger. Konkurrenten Norwegian voksede med 13 procent, hvorfor selskaberne næsten var lige store.

I maj måned rejste 2.376.000 med Norwegian, mens SAS havde 2.426.000 passagerer ombord på selskabets fly. Dermed var det norske lavprisflyselskab lige i hælene på SAS med en forskel på blot 50.000 passagerer.

Der er dog en ganske god forklaring på, at SAS var tæt på at blive indhentet af sin norske lavpriskonkurrent. Som følge af en strejke blandt dele af de norske SAS-piloter, måtte SAS aflyse i alt 147 flyvninger, hvilket har sat sine spor i trafiktallene.

Herudover var den udbudte kapacitet ydermere reduceret med 2,7 procent, hvilket skyldes en meget aktiv indsats for at sikre højere gennemsnitlige billetindtægter.

SAS har med succes formålet at løfte billetpriserne, hvilket en yield-stigning i april på 13,6 procent samt forventninger om en positiv yield-udvikling i maj, er bevis på.

Belægningen blev dog ramt af prisstigningerne, således at der færre passagerer på hver flyvning. Samlet var belægningen i maj måned på 73,6 procent mod 77,0 procent i samme måned sidste år.

Stærk vækst efter svagt resultat sidste år
Hos Norwegian var udviklingen den stik modsatte. Belægningen steg med 7,9 procentpoint til 84,9 procent, mens passagertallet tordnede op med 13 procent til næsten 2,4 millioner.

Til gengæld havde Norwegian ikke samme positive udvikling i selskabet yield, der steg med blot tre procent. Det skyldes dog delvist, at flyvningerne længde er øget med seks procent i forhold til samme måned sidste år.

Den markante fremgang hos Norweigan har dog også en særlig forklaring. I maj måned sidste år var det norske lavprisflyselskab ramt af en strejke blandt selskabets kabineansatte organiseret i Parat Luftfart.

“Det er glædeligt at se gode trafiktal, selvom væksten i maj fremstår som ekstra stærk i lyset af det svage resultat sidste år. Ser vi bort fra dette, viser trafiktallene alligevel, at stadig flere vælger Norwegian. Vi ser også positive bookingtal hen over sommeren. Det skyldes særligt vores satsning i det europæiske marked og god vækst i Norwegians langdistanceoperation,“ siger koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.