Norwegian er mest populære flyselskab i Norden

Skal man dømme efter antallet af ‘fans’ på Facebook, er Norwegian det mest populære flyselskab i Norden. SAS har netop rundet 10.000 medlemmer, men er langt efter den norske rival.

Mere end 32.300 ‘fans’ er det lykkedes Norwegian at mobilisere på det populære sociale netværk Facebook. Det er næsten ligeså mange som alle de øvrige betydende nordiske flyselskaber tilsammen.

Nedenstående liste er den uofficielle Facebook-hitliste for nordiske luftfartsselskaber:

1. Norwegian (32.301)
2. Iceland Express (12.207)
3. SAS (10.078)
4. Icelandair (4.250)
5. Blue1 (3.489)
6. Widerøes Flyveselskap (2.726)
7. Cimber Sterling (2.168)
8. Air Greenland (967)
9. Finnair (966)
10. City Airline (783)

(Antal medlemmer opgjort pr. 28. februar)

Noget kunne tyde på, at lavprisflyselskaberne i højere grad har taget Facebook-mediet til sig noget før end netværksselskaber somSAS og Finnair. Således er det Norwegian og Iceland Express, der topper listen, mens et selskab som Finnair tilsyneladende ikke rigtig er kommet i gang med at bruge mediet fuldt ud. SAS har dog netop rundet 10.000 medlemmer.

Ser man på Facebook anvendelsen globalt, er det også lavprisflyselskaberne, der har forstået at bruge mediet med stor succes. Det største luftfartsselskab på Facebook er det amerikanskelavprisflyselskab Southwest Airlines, der kan mobilisere 766.900 ‘fans’ på Facebook. Største traditionelle netværks-flyselskab er derimod Amerian Airlines med kun47.323 ‘fans’.