Norwegian har øget produktion betydeligt i dette års maj, hvor der var 10 flere fly på vingerne i forhold til sidste år, men belægningen og enhedsindtægterne falder. Til gengæld leverer Widerøe gode tal.
Norwegian har i maj for alvor taget hul på sommertrafikprogrammet, hvor der er åbnet en lang række nye ruter til især Spanien og de andre lande omkring Middelhavet.
Det afspejler sig også i produktionen, idet der i maj blev udbudt 19 procent flere passagersædekilometer i forhold til samme måned året før, og 84 fly var gennemsnitligt i drift mod 74 fly i maj sidste år. Samlet var der i maj 2.138.484 passagerer, der rejste med Norwegian, og det var 12,4 procent flere end året før.
Det er dog ikke lykkedes at afsætte hele den udvidede kapacitet, da de indtægtsbærende sædekilometer kun er gået 16 procent frem, hvormed belægningen er faldet til 82,0 procent. Det er 2,1 procentpoint lavere end i samme måned sidste år.
Samtidig er enhedsindtægterne faldet med fem procent, og det kan indikere, at det har været nødvendigt at stimulere markedet med lavere priser for at afsætte den øgede kapacitet.
Men trods dette er der alligevel tilfredshed at spore hos Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
”Jeg er tilfreds med passagertallene for maj. Gennemsnitslængden på flyvninger steg med syv procent. Dette er et resultat af en betydelig stigning i kapacitet til varmere himmelstrøg, hvor vi i maj havde omkring 650.000 passagerer. Vi har øget kapaciteten over store dele af rutenetværket i sæsonen og glæder os til at byde endnu flere passagerer velkommen i løbet af den travle sommersæson.”
Widerøe viser vejen
Med Widerøe i koncernen siden januar er det samlede passagertal blev øget. Hos Widerøe var der 333.492 passagerer i maj, hvilket var 10,4 procent flere end samme måned året før. Dermed var der i maj samlet 2.472.976 rejsende i Norwegian-koncernen.
Kapaciteten hos Widerøe var i modsætning til Norwegian uændret i maj, men der blev alligevel solgt 10 procent flere passagersædekilometer, hvorfor belægningen løftede sig med hele 6,6 procentpoint til 69,4 procent.
”Det glæder mig at se, at Widerøe fortsætter med at levere gode resultater. Belægningen steg med imponerende syv procent i maj, og majoriteten af dette var på det kommercielle rutenet. Jeg vil takke Widerøe-teamet for det gode arbejde, de gør,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Widerøe oplyser i en pressemeddelelse, at billetsalget i sidste halvdel af maj har været stigende i relation til sommertrafikken, hvor indenrigsruterne fra syd til nord er populære, hvilket også er tilfældet med helårsruterne til udlandet.
Widerøe har derudover øget på sommerruten til Nice, og til Alicante kan man snart melde udsolgt. Selskabet forventer en yderligere stigning i belægningen i løbet af sommeren.
Relaterede artikler:
SAS-partner skal flyve for Widerøe