Norwegian fastholder vækstkursen

Større fly og længere ruter satte sit præg på januar måneds trafiktal fra det norske lavprisflyselskab Norwegian. I januar måned transporterede selskabet via en vækst på 17 procent op imod 1 million passagerer. Det betyder, at konkurrenten SAS ‘kun’ var foran med 532.000 passagerer.

Det succesrige norske lavprisflyselskab Norwegian fortsætter væksten i det nye år. I januar måned var der 965.785 passagerer ombord på selskabets fly, hvilket er 17 procent flere end i samme måned året før.

Passagerstigningener i sig selv imponerende, men da det samtidig lykkedes at øge kabinefaktoren fra 72 % til 73 % trods gradvis indsættelse af større fly (fra 148 til 186 sæder) i produktionen, kan der kun være tilfredshed at spore i den norske lejr.

Passagertrafikken (RPK) steg med 34 procent – lidt højere end kapacitetsudbuddet (ASK) på 32 procent. Dermed forklaringen på den afrundede højere kabinefaktor.

Stigningen i passagertrafikken er med baggrund i etableringen af flere og længere ruter til Sydeuropa. Således steg den gennemsnitlige flyvelængde med 11 procent i januar måned alene.

”Vi fortsætter med at fylde flyene godt selv med en kraftig vækst i kapaciteten. Vi har større fly og 1.100 flere afgange sammenlignet med januar sidste år,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos i en kommentar til tallene.

Den positive udvikling hos Norwegian bliver også behørigt belønnet fra selskabets aktionærer. Selskabets aktier på Oslo Børs er steget med mere end 8 procent siden årsskiftet, således at selskabets værdi er blevet forøget med ca. 350 milloner norske kroner.

I hælene på SAS

For blot få år sidenhavde SAS næsten tre gange flere passagerer end Norwegian. Men det billede er der sidenhen vendt op og ned på. I januar måned transporterede SAS Scandinavian Airlines 1.498.000 passagerer, hvilket således ‘kun’ var532.000 flere end Norwegian.

Med de nuværende vækstrater hos begge selskaberer det ikke usandsynligt, at Norwegian inden udgangen af 2014 vil have passeret SAS Scandinavian Airlinessom det største skandinaviske luftfartsselskab målt på antal passagerer.

Foto: Norwegian´s administrerende direktør Bjørn Kjos har siden årsskiftet forøget selskabets markedsværdi med 350 millioner norske kroner.