Norwegian har fået ja til endnu en redningsplan. Foto: Norwegian

Norwegian forsøger sig med nyt CO2-projekt

Fremover kan passagerer hos Norwegian kompensere for deres CO2-udledning. Selskabet har dermed fået et supplement til et tidligere kritiseret træplantningsprojekt.

I oktober 2017 lancerede Norwegian klimainitiativet ”Plant for planeten”, hvor selskabets britiske medarbejdere og ledelse selv tog affære og plantede træer. Planen var at plante titusindvis af træer over hele verden.

Nu forsøger Norwegian igen at komme klimaet til undsætning, og denne gang er selskabets passagerer inviteret med. Norwegian har indgået et samarbejde med det Oslo-baserede klimaselskab CHOOOSE, der fremover vil gøre det let for passagererne at købe CO2-kompensation i forbindelse med billetbestilling.

”Norwegian er blevet udnævnt til et af verdens mest klimavenlige flyselskaber, og vi arbejder hele tiden med at reducere vores belastning med nye tiltag. Ved at tilbyde CO2-kompensation sætter vi en pris på passagerernes faktiske klimabelastning, og gør det dermed let for kunderne at bidrage til en mere bæredygtig luftfart,” siger Geir Karlsen, fungerende koncernchef i Norwegian.

Bidrag går også til samfundsprojekter
Norwegian har forpligtet sig til at blive klimaneutrale inden 2050, og det norske lavprisflyselskab har desuden – som det første flyselskab i verden – underskrevet FNs program for klimainitiativer.

”Vi byder Norwegians initiativ til at hjælpe kunderne med at kompensere for udledningen, når de rejser, velkommen. At bringe mennesker sammen er grundlæggende for global forståelse, for økonomien, for velvære og for planeten,” siger Niclas Svenningsen, Manager Global Climate Action hos FNs klimasekretariat, UNFCCC.

Vælger Norwegians kunder at CO2-kompensere, bliver pengene brugt til projekter, der reducerer den globale CO2-udledning. FN og Gold Standard har godkendt projekterne, og Gold Standard yder også bidrag til andre FN-bæredygtighedsinitiativer.

”Udover en positiv klimaeffekt, giver Gold Standard-projekter andre fordele for lokalsamfundene som for eksempel ny beskæftigelse, ren energi og bedre luftkvalitet. Hvis Norwegians kunder brænder for klimaretfærdighed, kan de stole på, at deres bidrag går langt udover at kompensere for CO2-udledningen,” lover Sarah Leugers, kommunikationsdirektør i Gold Standard.

Kritik af “personaleprojekt”
Som nævnt fik Norwegians tidligere træplantningsprojekt, ”Plant for planeten”, kritik fra eksperter i sommer. Norwegian ville samlet set plante titusindvis af træer inden udgangen af 2017, men i juni i år havde selskabet blot plantet 22.000 træer. Det skriver DR.

De gode intentioner fra Norwegian fik ikke meget ros fra eksperter, der ikke mente, at tiltaget for alvor ændrede på luftfartens klimabelastning. 22.000 træer svarer til – årligt – at kompensere CO2-udledningen fra 300 passagerer på en returrejse til New York, fortalte Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, til DR.

”Det forslår som en skrædder i helvede. Så i forhold til klimaet er det nok mere PR end reel handling,” mente han.

Norwegians reaktion på kritikken var, at hovedformålet med projektet ikke var at gøre luftfarten mere klimavenlig; det var mere tænkt som et personale-event.

”Det her projekt er tænkt som en gestus, hvor vi planter nogle træer sammen med vores medarbejdere. For at vise vores medarbejdere og for at vise omverdenen, at vi som flyselskab tager det her meget alvorligt,” sagde Andreas Hjørnholm, kommunikationschef for Norwegian i Danmark, i juni.

 

Relaterede artikler:

Norwegian overvejer at deltage i dansk klimainitiativ

SAS vurderes mere bæredygtig end Norwegian og Finnair

Norwegian vil reducere CO2-udslip med app