Norwegians piloter kan mindske flyenes brændstofforbrug ved hjælp af en ny app. Foto: Norwegian

Norwegian vil reducere CO2-udslip med app

En ny app skal hjælpe Norwegians piloter med at spare brændstof på flyvningerne, hvilket samtidig vil reducere selskabets udledning af CO2 med op til to procent om året.

Jordens klima får i stigende grad fokus fra flyselskaberne, der forsøger at finde forskellige klimavenlige tiltag for at passe bedre på jordens fremtid.

Norwegian har lanceret et helt nyt værktøj ved navn SkyBreathe, der gør det muligt at mindske CO2-udledningen med yderligere to procent. SkyBreathe er en app til mobiltelefonen, og værktøjet analyserer hele flyvningen fra gate til gate, ligesom den sammenligner alle Norwegians flyvninger.

Piloterne i Norwegians cockpit får præcis information om, hvordan brændstofforbruget er på de enkelte flyvninger. De vil desuden få oplysning om, hvordan de kan mindske forbruget af brændstof. Alt sammen for i sidste ende at udlede mindre CO2.

”Med SkyBreathe-appen får jeg feedback efter hver flyvning, og jeg kan meget direkte se, hvad vi har gjort godt, og hvordan vi eventuelt kan flyve endnu mere effektivt næste gang. Det er smart for både os og for klimaet,” siger Søren Hofgaard Møller, basechefkaptajn hos Norwegian i København.

Norwegians nye mobil-app bruger big data-algoritmer og er udviklet via et EU-finansieret Clean sky-projekt. Piloterne i Norwegian har testet SkyBreathe-appen i seks måneder, og der har været fine resultater.

Kan årligt spare 44.000 ton brændstof
Norwegian kan blandt andet reducere brændstofforbruget ved, at piloterne slukker den ene motor under taxikørsel til gate, hvilket vil spare selskabet for 20 kilo brændstof per flyvning. Et andet eksempel er, at piloterne kan spare brændstof ved at bruge bremserne i stedet for motorkraften ved landing.

På et år kan Norwegian reducere CO2-udledningen med helt op til cirka 140.000 ton, eller 11.600 ton om måneden. På en måned vil Norwegian kunne spare op mod 3.700 ton brændstof. Ifølge Trafikstyrelsen var CO2-udledningen fra de danske indenrigsrutefly i 2016 til sammenligning på cirka 133.000 ton.

”Vi arbejder hele tiden på at finde nye metoder og nye værktøjer for at reducere udledningen og brændstofforbruget. Med SkyBreathe får vi store mængder data per flyvning, som vi hurtigt kan analysere og omsætte til enkle anbefalinger til piloterne for at gøre vores flyvninger endnu mere brændstofeffektive. Vi kan dermed mindske både brændstofforbruget og CO2-udledningen med cirka to procent per flyvning,” siger Stig Patey, direktør for brændstofbesparelse i Norwegian.

Siden 2008 har Norwegian reduceret sit CO2-udslip per passagerkilometer med over 30 procent. Det norske lavprisflyselskab arbejder desuden på en fremtid med kommercielt tilgængeligt biobrændstof. Selskabets fly kan i dag flyve med op til 50 procent iblandet, certificeret biobrændstof.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber vil offentliggøre CO2-statistikker

Norwegian sparer jetfuel med ny teknologi

Norwegian overvejer at deltage i dansk klimainitiativ