Norwegian har fået ja til endnu en redningsplan. Foto: Norwegian

Norwegian klar til ny stor aktieemission

Norwegians aktionærer har med overvældede flertal stemt ja til at gennemføre en ny rekapitaliseringsplan, som omfatter en aktieemission på op til fire milliarder norske kroner.

Norwegian er endnu en gang nødt til at hente ny kapital i markedet. Det kommer til at ske gennem en aktieemission på op til fire milliarder norske kroner, hvilket svarer til 2,8 milliarder danske kroner.

Selskabets aktionærer godkendte torsdag formiddag på en ekstraordinær generalforsamling bestyrelsens forslag om at igangsætte den store aktieemission, samt en række andre forslag, der skal være med til at redde selskabet fra at gå konkurs.

”Det vigtigste for mig er, at Norwegian kommer ud af den krise, som er skabt af coronaen og den rekonstruktionsproces, som er begyndt,” sagde Niels Smedegaard, Norwegians danske bestyrelsesformand ifølge E24.no, ved indledningen på generalforsamlingen, som blev afholdt online.

Opbakning fra over 80 procent af aktionærer
Forslaget om en aktieemission fik opbakning fra 81,16 procent af aktionærerne, og aktieemissionen forventes ifølge finansdirektør Geir Karlsen at blive gennemført i februar næste år.

”En aktieemission vil sandsynligvis finde sted i slutningen af ​​februar. Det er muligt, at tidsplanen ændres noget,” sagde Geir Karlsen inden afstemningen på generalforsamlingen.

Norwegian-bestyrelsen fik ligeledes solid opbakning fra et flertal på 70-80 procent af aktionærerne til en række andre forslag.

Det drejer sig blandt andet om et forslag om et omvendt aktiesplit, hvor 100 eksisterende aktier bliver til én ny aktie. Det betyder, at hver aktionær får færre aktier, men at de tilsvarende er mere værd isoleret set.

Et forslag om at nedsætte selskabets registrerede aktiekapital blev ligeledes vedtaget, og det samme gjaldt tre forslag om at konvertere hele eller dele af selskabets gæld til aktier – herunder gæld til leasingselskaber.

Staten sagde nej til mere hjælp
Norwegians ledelse så sig nødsaget til at gennemføre den nye redningsplan, efter at den norske stat i efteråret sagde nej til at give flyselskabet mere økonomisk hjælp.

Det norske flyselskab fik i maj opbakning fra kreditorer og aktionærer til den første redningsplan. Den sikrede adgang til statsgaranterede lån for tre milliarder norske kroner (2,1 milliarder danske kroner) og tilvejebragte 400 millioner norske kroner (283,5 millioner danske kroner) i ny kapital gennem en aktieemission og konvertering af gæld.

I løbet af sommeren og efteråret gjorde ledelsen det imidlertid klart, at Norwegian havde brug for mere hjælp, og da staten afviste at hjælpe, måtte man finde et alternativ i form af blandt andet en aktieemission.

Norwegian har i løbet af efterår også søgt og fået konkursbeskyttelse i både Irland og Norge, hvilket sikrer selskabet midlertidigt mod konkurs

Endnu ingen beslutning om fremtid for langdistance
På generalforsamlingen torsdag kom det også frem, at Norwegians ledelse endnu ikke har besluttet, om selskabet igen kommer til at operere langdistancefly – et spørgsmål, som branchefolk og iagttagere længe har spekuleret i.

”Jeg har også bemærket, at der har været meget spekulation om det. Der er ikke truffet beslutning om det, men det er et vigtigt emne, som det er naturligt for bestyrelsen at drøfte,” sagde Norwegians koncernchef Jacob Schram i et svar til en aktionær på generalforsamlingen.

Norwegian havde 37 Boeing 787 Dreamliner-fly i drift, da coronakrisen brød ud, og siden har alle langdistanceflyene været groundet. I oktober fik Norwegian en aftale med leasingselskabet AerCap om at tage to fly tilbage, så selskabet i dag har 35 langdistancefly, hvoraf man selv ejer 11 fly.

 

Relaterede artikler:

Norwegian er fredet frem til den 26. februar

Norwegian vil beskytte sig mod ejerne

Norwegian-koncernchef: Jeg udelukker ingenting nu