Norwegian Boeing 737 MAX 8 i Dublin Airport (Foto: Norwegian/PR)

Norwegian er fredet frem til den 26. februar

En irsk domstol godkendte mandag ansøgningen om konkursbeskyttelse, som Norwegian havde indgivet den 18. november, og tirsdag morgen er der søgt om rekonstruktion i Norge.

Efter et indledende retsmøde ved en irsk domstol er Norwegian i dag formelt blevet godkendt til den Examinership-proces, hvor det i løbet af 100 dage skal forsøges at få en aftale i stand med selskabets kreditorer, så det vil være muligt at få sikre en rekonstruktion. Det skriver det irske medie, Irishtimes.com

Ansøgningen om Examinership blev den 18. november foretaget af de irske datterselskaber Norwegian Air International og Arctic Aviations Assets samt tre tilhørende datterselskaber af sidstnævnte. 

På retsmødet, hvor Kieran Wallace fra KPMG blev udpeget som undersøger, kom det frem, at Norwegian skylder kreditorerne mere end fem milliarder dollars, eller over 30 milliarder kroner.

Ved dagens retsmøde skulle de store kreditorer, der blandt andet omfatter leasingselskaberne, forholde sig til ansøgningen om kreditorbeskyttelse, og her tilkendegav store leasingselskaber som AerCap, BOC Aviation og Avolon, at de ikke ville modsætte sig begæringen fra det norske lavprisflyselskab. 

Forbehold fra amerikansk leasingselskab
Repræsentanter for i alt 20 kreditorer var til stede ved det virtuelle retsmøde. En advokat repræsenterede amerikanske Aviation Capital, der i slutningen af sommeren havde indledt retslige skridt for at få Norwegian til at betale 6,3 millioner dollars (39 millioner kroner), som man havde til gode for misligholdelse af en aftale.

“Vi hverken støtter eller afviser anmodningen om irsk konkursbeskyttelse. Men vi forbeholder os ret til at stå frit med henblik på, om beskyttelsen kan strække sig ud over irsk jurisdiktion. Om hvorvidt den irske beskyttelse vil have en ekstraterritorial virkning i Norge,” lød det, ifølge E24.no, fra Aviation Capitals repræsentant på retsmødet.

Udover at leasingselskaberne er blandt de største kreditorer, kom det også frem, at de irske skattemyndigheder har 23 millioner euro (170 millioner kroner) til gode hos de irske Norwegian-selskaber, og siden ansøgningen om kreditorbeskyttelse den 18 november var der også fremkommet yderligere krav på 28 millioner dollars (170 millioner kroner), der vedrører forpligtelser vedrørende manglende tilbagebetaling for aflyste flyvninger tidligere i år.

Opdatering:
Efter godkendelsen af den irske Examinership-proces har Norwegian tirsdag den 8. december ansøgt om rekonstruktion i Norge for det norske moderselskab.

”En supplerende genopbygningsproces i henhold til norsk lov vil være til gavn for alle parter og øge sandsynligheden for et vellykket resultat. Vores mål er at sikre job i virksomheden og bidrage til at sikre kritisk infrastruktur og værdiskabelse i Norge, ”siger Jacob Schram, koncernchef i Norwegian.

 

Relaterede artikler:

“Det bliver hårdt arbejde”

Norwegian vil beskytte sig mod ejerne

Norwegian søger konkursbeskyttelse i Irland