Crew fra Widerøe og Norwegian. (Foto: Norwegian | PR)

Norwegian-koncernen: Svag passagerfremgang

Passagertallene hos Norwegian og Widerøe steg i januar med 1,2 procent til næsten 1,4 millioner. Det barske vintervejr påvirkede punktlighed og regularitet, mens der var fremgang i belægningen.

Den 12. januar i år blev transaktionen gennemført, hvor Norwegian købte Widerøe, og således er Norwegian nu i gang med at integrere det regionale norske flyselskab som en selvstændig enhed i koncernstrukturen.

Som følge heraf har de to flyselskaber valgt at publicere trafiktal på samme tidspunkt og efter samme skabelon. Det betyder, at Norwegian-koncernen, hvilket repræsenterer de to flyselskaber, i januar kunne rapportere om samlet 1.384.947 passagerer mod 1.368.119 i samme måned året før.

Det betyder, at der samlet er leveret en beskeden passagervækst på 1,2 procent, hvor Norwegian isoleret har bidraget med en vækst 0,5 procent, mens Widerøe fik en vækst på 4,6 procent.

Norwegian repræsenterede 1.138.621 rejsende, mens Widerøe tog sig af de resterende 246.326 passagerer.

Værste vejrmåned i mange år
Begge selskaber er kendt for at befinde sig i den øverste ende af skalaen, hvad angår punktlighed og regularitet, men vintervejret har i januar været udfordrende, især i det norske hjemmemarked.

Derfor faldt Norwegians regularitet med 0,5 procentpoint til 99,0 procent, mens punktligheden styrtdykkede til 76,7 procent, hvilket var et fald på hele 8,3 procentpoint i forhold til samme måned året før.

“Punktligheden, målt på andelen af afgange, der kommer afsted inden for 15 minutter efter normal tid, lå på 76,7 procent og var stærkt påvirket af de mange vinterstorme i Norden,” bekræfter Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Også Widerøe var udfordret af vintervejret, og administrerende direktør Stein Nilsen kalder det “en af de værste vejrmåneder i mange år.”

Regulariteten hos Widerøe var i januar helt ned på 91,2 procent, hvormed næsten hver 10. flyvning blev aflyst. Det var et fald på 3,6 procentpoint. Hvad angår forsinkelserne, landede punktligheden på 72,7 procent, hvilket var 8,6 procentpoint lavere end i januar 2023.

Fremgang i belægningen
De to flyselskaber kan i fællesskab glæde sig over, at januar trods alt fik flere passagerer i flyene, så belægningen steg. Det kan dog for Norwegians vedkommende skyldes de mange aflysninger, hvor passagererne er blevet ombooket til næste ledige afgang.

Norwegian ramte således i januar en belægning på 83,1 procent mod 77,7 procent i januar 2023.

“For Norwegian er det meget positivt, at belægningsgraden steg med fem procentpoint sammenlignet med januar sidste år,” lyder det fra Norwegians koncernchef.

Hos Widerøe har man øget den udbudte kapacitet med fire procent, mens den solgte kapacitet er steget med otte procent. Dermed er belægningen steget med næsten tre procentpoint til 62,3 procent.

“Vi fylder flyene bedr end i fjor. Vi har øget antallet af tilgængelige sæder i markedet, men antallet af passagerer med Widerøe er øget dobbelt så meget,” forklare Widerøes Stein Nilsen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian atter over 20 millioner passagerer

Norwegian får tilladelse til køb af Widerøe

Norwegian køber Widerøe for 725 millioner kroner