Norwegian lancerer syvende Dreamliner-rute

Endnu inden flyene er rullet ud fra fabrikken, er Norwegian i fuld gang med at planlægge langdistanceruter til de kommende Dreamliner-fly. Den syvende rute blev præsenteret i weekenden.

Det første af de spritnye Boeing 787 Dreamliner-fly, som skal være krumtappen i Norwegians storstillede satsning på langdistanceruter, har endnu ikke været i luften første gang og hele flytypen har i snart tre måneder været groundet. Men det afholder ikke Norwegian fra løbende at præsentere nye ruter, som selskabets kommende Dreamlinere skal beflyve.

Mandag satte selskabet således billetter til salg til en ny rute mellem Oslo og Fort Lauderdale. Ruten skal flyves fra 30. november to gange om ugen med selskabets tredje Boeing 787 Dreamliner-fly.

For godt en måned siden lancerede Norwegian nye langdistanceruter til Fort Lauderdale fra København og Stockholm. Og det bliver det samme fly, som skal flyve to gange om ugen mellem København og Fort Lauderdale samt to gange om ugen mellem Stockholm Arlanda og Fort Lauderdale. Alle dage undtagen onsdag flyver flyet fra en af de tre skandinaviske lufthavne om eftermiddagen mod Fort Lauderdale. Om aftenen, kl. 21.30, vender flyet næsen tilbage mod Skandinavien, hvor det lander næste dag. Kun onsdag flyves der ikke. Det betyder at flyet fra onsdag til torsdag vil stå parkeret i Stockholm Arlanda.

Flest direkte destinationer
Fra slutningen af maj er det Norwegians plan at kickstarte sine langdistanceoperationer med ruter fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York. I første omgang dog ikke med Dreamliner-fly, men med ældre indlejede vikarfly. Fort Lauderdale-ruten bliver således Norwegians tredje langdistancerute fra Oslo Gardermoen Lufthavn, hvilket indebærer, at Norwegian bliver det selskab med flest direkte langdistancedestinationer ud af Oslo.

”Markedet for langdistanceflyvninger har alt for længe været præget af høje billetpriser med kun lidt fleksibilitet. Den gode modtagelse Norwegians ruter til New York og Bangkok har fået, viser, at der er et stort behov for flere gode tilbud til USA og Asien,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Fort Lauderdale er kendt som ”The Gateway to Florida” og ligger centralt placeret sydøst i delstaten, omtrent en halv times kørsel nord for Miami og med populære rejsemål som Orlando, Everglades og Key West i nærheden.