Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian maskerede slot-ansøgninger i CDG

Norwegian ansøgte om start- og landingstilladelser for en rute mellem Paris-CDG og Oslo, men i stedet vil man benytte tilladelserne til at åbne tre ruter til USA.

Når flyselskaberne planlægger nye ruter, bliver der nogle gange benyttet små tricks, så man ikke på forhånd blotlægger alt for konkurrenterne.

Det var også tilfældet med Norwegian, der i sidste uge kunne annoncere, at selskabet i slutningen af juli åbner tre interkontinentale ruter fra Paris-CDG lufthavnen.

Hidtil har Norwegian benyttet Orly-lufthavnen syd for Paris til selskabets europæiske ruter, men her var det som følge af kapacitetsbegrænsninger ikke muligt at ansøge om slots (start- og landingstilladelser, red.) til de nye USA-ruter. I stedet måtte Norwegian søge slots i Paris-CDG lufthavnen, som selskabet ikke benytter i dag.

For at sløre planerne ansøgte Norwegian ifølge det franske medie latribune.fr angiveligt om to daglige slot-par med Oslo som destination.

Arbejder parallelt med alternativer
Hos Norwegian erkender man da også, at selskabet nogle gange søger slots, der ikke vil blive benyttet, da man løbende arbejder med flere rutemuligheder.

“Med 30 Dreamlinere i bestilling vil der løbende være spekulation omkring Norwegians ekspansionsplaner. Vi ekspanderer hurtigt, og det indebærer, at vi parallelt arbejder med flere alternativer. Dette medfører, at vi nogle gange søger slots, som senere viser sig ikke at være operationaliserbare,“ forklarer Daniel Kirchhoff, der er informationschef for Norwegian i Danmark, til CHECK-IN.dk.

En slot er en tilladelse fra en slotrestriktiv lufthavns koordinator til at gøre brug af lufthavnens infrastruktur til at lade et fly ankomme eller afgå på en bestemt dato og klokkeslæt. Det er de såkaldte “level 3“ lufthavne, hvor slots skal koordineres, da infrastrukturen ikke er tilstrækkelig til at kunne give alle flyselskaber, der ønsker at benytte lufthavnen, mulighed for dette.

At det ikke har været muligt for Norwegian at få slots i Orly-lufthavnen til de nye transatlantiske ruter er givetvis også hæmsko, da det ikke er muligt at gøre brug af eventuel fødetrafik til og fra Paris, når flyene fra de skandinaviske og europæiske destinationer lander i Orly, og atlantflyene afgår fra Charles de Gaulle-lufthavnen. Dog har Paris et meget stort lokalområde rent trafikmæssigt, hvorfor Norwegian ikke her er så afhængig af fødetrafik sammenlignet med andre destinationer.