Norwegian næstbedst på punktlighed

Norwegian var i juli det næstmest punktlige større europæiske luftfartsselskab. SAS må tage til takke med en niende plads.

Udover at kunne sætte sin første Boeing 787 Dreamliner i rutefart, så kunne Norwegian i juli måned også glæde sig over at være Europas næstmest punktlige blandt europæiske flyselskaber med mere end 10.000 månedlige operationer. Således ankom 90,77 procent af de norske fly inden for de 15 minutter, som defineres som rettidigt. Kun Tyrolean Airways var bedre med 92,97 procent.

Det er amerikanske Flightstats, der har specialiseret sig i at holde øje med punktligheden hos luftfartsselskaber og lufthavne over hele verden. Og ifølge Flightstats’ optællinger, så aflyste Norwegian i juli måned kun 10 flyvninger. Det svarer til 0,09 procent.

Fortsat lavere niveau
Hos Norwegians ærkerivaler, SAS, der tidligere har gjort punktlighed til omdrejningspunktet i sin imagestrategi, må man i juli tage til takke med en niendeplads blandt de store selskaber. Kun 85,19 procent af SAS’ 15.905 flyvninger ankom inden for 15 minutter. Dermed fortsætter SAS med i år at lægge på lavere niveau end sidste år og årene før.

Blandt de største selskaber kom SAS’ tidligere datterselskab, Widerøe, ind på en fjerdeplads.

Kigger man ikke bare på de største selskaber, men på alle de 50 europæiske selskaber, som indgår i Flightstats’ målinger, så kommer Norwegian ind på en ottendeplads og SAS er det 27. mest punktlige selskab. Mest punktlige er Binter Canarias med 100 procent ren. Men det er baseret på sølle 199 flyvninger. Nummer to er Malmø Aviation, der kommer ind med 93,42 procent af sine 760 flyvninger til tiden. Bundproppen er Air Nostrum, hvor 64 procent af de 6.251 flyvninger var til tiden.