Norwegian og easyJet raser over ny statsstøttet SAS-emisson

Lavprisflyselskaberne vil ikke se passivt til, at de skandinaviske regeringer sikrer endnu en kapitalindsprøjtning i SAS. Stærkt konkurrenceforvridende mener Norwegian-chef.

“Ikke flere skatteyder-kroner til SAS!“. Så kontant er budskabet fra easyJet, der er den 4. største operatør i Københavns Lufthavn.

”Det er ikke mere end et år siden, at den danske regering postede 600 mio. danske kroner i SAS – svarende til 250 kr. for hver eneste skatteyder i Danmark. I dag er alle pengene endt i et sort hul. Mens SAS i det forløbne regnskabsår har tabt 2 mia. kroner og mistet 14,1 pct. af passagererne, har easyJet i samme periode haft et overskud på godt 440 mio. kroner samt øget passagertallet med 3,4 pct. De to selskaber har opereret i det nøjagtigt samme økonomiske klima,“ siger easyJets Regional General Manager, Thomas Haagensen i en kommentar.

“Vi er dybt forundrede over, hvordan den danske regering kan forsvare sin første investering i et ikke rentabelt selskab og tilmed forpligte sig på endnu et opkøb af aktier i SAS kun 12 måneder efter?,“ spørger Thomas Haagensen retorisk.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos kalder enny statsstøttet emission for stærk konkurrenceforvridende.

“En eventuel ny statslig kapitalindsprøjtning på nuværende tidspunkt er en meget uheldig anvendelse af offentlige midler og skatteydernes penge. Det er overraskende, hvis myndighederne træder til en gang til, når vi kender resultaterne af den forrige emission. Tusindvis af arbejdspladser er siden forsvundet i de skandinaviske lande. En fortsat kunstig indsprøjtning af statslige midler i en stærk konkurrencedygtig industri rammer de sunde selskabers muligheder for at skabe nye og varige arbejdspladser. Vi er også bange for, at det kan svække flyveudbuddet på sigt. Myndighederne i de skandinaviske lande har stadig muligheden for at trække i bremsen, og denne gang bør de benytte den,“siger Bjørn Kjos i en kommentar.

Ifølge Kjos er behovet for mere kapital i SAS med baggrund i en aggressiv prisdumping på markedet det sidste år, hvilket har svækket selskabet økonomisk.