SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufhavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian og SAS nomineret til priser

Flightstats uddeler i januar måned for syvende gang priser til de flyselskaber, der i løbet af et helt år er mest punktlige. SAS har fået én nominering, mens Norwegian er nomineret i to kategorier.

Amerikanske FlightsStats Inc. med hovedkvarter i Portland i staten Oregon, måler konstant flyselskabernes ankomster med henblik på at finde ud, hvilke selskaber er mest rettidige.

FlightStats er blevet en de-facto standard i branchen, som de fleste flyselskaber accepterer og henviser til.

I begyndelsen af januar skal FlightStats uddele de syvende årlige On-Time Performance Service Awards, som SAS tidligere har haft stor succes med at hjembringe.

I konkurrencen for bedste punklighed i 2015, er flyselskaber blevet inddelt i otte forskellige kategorier.

Først er der Global Airlines, der er åben for alle flyselskaber, der opererer mindst 1.000 flyvninger om måneden til mindst tre geografiske regioner. I denne kategori er SAS nomineret sammen med ANA, Austrian, Delta Air Lines, Iberia, JAL, KLM, Lufthansa, Qantas og TAM Linhas Aereas.

To skandinaviske flyselskaber nomineret
Den skandinaviske konkurrent Norwegian har derimod udsigt til to nomineringer. Første nominering er i kategorien “Europe – Major Airlines“. Her er kravet blot, at der gennemføres mindst 30.000 flyvninger om året.

Norwegian er oppe imod græske Aegean Airlines, Aer Lingus, Air France, Austrian, easyJet, KLM, LOT Polish Airlines, Lufthansa og TAP Portugal.

Ingen af konkurrenterne møder Norwegian igen, da det norske lavprisflyselskab også er nomineret i kategorien “Low-Cost Airlines“, der er en global kategori med amerikanske og asiatiske flyselskaber.

Selskaber som airBaltic, Air Do, Iberia Express, NIKI, Podeba, Southwest Airlines, Thai AirAsia, Virgin America og WestJet er konkurrenterne i et selskab, hvor Norwegian kan være stolt af at høre hjemme.

250 største flyselskaber
FlightStats trækker realtids-data fra flere end 250 flyselskaber over hele verden og gemmer dataene i en historisk database.

Hos FlightStats understreger man, at metodemæssigt måles alle flyvningerne på ankomst. Det betyder, at flyet er ankommet til tiden, hvis det er ankommet til gate eller fjernparkering senest på det 14. minut efter planmæssig ankomst. Alle flyvninger, der ankommer til gate eller fjerneparkering senere end 14 minutter betragtes som værende forsinkede.

Kun flyselskaber, der er blandt de 250 største i verden målt på udbudte sædekilometer kan blive målt hos FlightStats. Antallet af målinger skal i gennemsnit ligge på mindst 90 procent af samtlige flyvninger, hvilket dog er fem procentpoint lavere i den globale kategori.

SAS nummer to i 2014
SAS var i 2009 og 2010 det mest punklige flyselskab i Europa. Sidenhen er selskabet vokset op i den globale kategori, og her er det i 2012 og 2013 blevet til femtepladser, mens 2014 bragte en andenplads til SAS kun overgået af KLM med 0,04 procent.

KLM havde i 2014 en rettidighed på 88,66 procent, mens SAS måtte nøjes med 88,62 procent.

Det bliver offentliggjort sidste i januar måned, hvilke selskaber, der løber med priserne i de respektive kategorier.

Foto: Morten Lund Madsen