Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian på vej imod 18 mio. passagerer

Med fortsat vækst i det norske lavprisflyselskab forventes passsagertallet i 2012 at nå op omkring 18 milioner. Til sammenligning havde SAS Scandinavian Airlines i 2011 lige godt 22,9 mio. passagerer.

Norwegian er stadig en succeshistorie i skandinavisk luftfart. Siden den egentlige etablering i 2002 med seks Boeing 737-fly er det norske lavprisflyselskab vokset til en position som det 10. største luftfartsselskab i Europa og det tredjestørste lavprisflyselskab.

I Skandinavien er Norwegian stadig lillebror i forhold til SAS, men det varer nok ikke så længe, førend størrelsesforholdet tipper til fordel for norsk lavpris.

I august måned kunne Norwegian rapportere en vækst i passagertallet på lige godt 13 procent svarende til 197.291 passagerer. Væksten kunne dog ikke helt følge med den øgede kapacitet, hvilket resulerede i et fald i belægningsprocenten fra 82 til 80 procent.

Med udgangen af august måned var passagertallet 17.141.742 for de seneste 12 måneder. Det giver en forhåbning om, at Norwegian i 2012 når op i nærheden af 18 mio. passagerer. Kravet vil dog være en vækst på 859.000 passagerer i årets sidste fire måneder, hvilket modsvarer 15,7 procent flere passagerer. Et mål, der trods alt ikke er helt urealistisk, da vækstrater af denne størrelse har været en del af dagligdagen igennem de seneste mange år.

Norwegian passagervækst 2007-2012

2007 2008 2009 2010 2011 2012
6.934.376 9.136.553 10.754.104 13.029.155 15.698.183 17.850.000*

Kilde: Selskabets hjemmeside. * 2012estimeres til 17.850.000.

I hælene på SAS
Flere har gennem tiden forudset, at Norwegian senest med udgangen af 2014 ville overhale SAS som det største flyselskab i Skandinavien.

Der er dog stadig et stykke vej, idet SAS i 2011 havde 22,9 mio. passagerer ombord på selskabets fly samt en år-til-datopassagervækst i 2012 på omkring4 procent.

Langt er der også op til Europas to største lavprisflyselskaber, henholds Ryanair og easyJet. Ryanar forventes i 2012 at nå op på 80 mio. passagerer, mens easyJet lander lige omkring 60 mio. passagerer.

Norwegian forventer i første halvår af 2013 at få leveret selskabets første Boeing 787 Dreamliner-fly til brug for interkontinentale flyvninger. Men væksten skal ikke alene komme herfra, da hvert langdistancefly maksimalt kan bidrage med årligt 175.000 passagerer. Derimod skal væksten komme fra Norwegians nuværende 64 Boeing 737-fly.