Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner.

Norwegian tryner rivaler på brændstofforbrug

Lavprisflyselskabet Norwegian flyver suverænt længst på literen over Atlanten, viser et nyt studie, der rangerer SAS i helt bund.

I gennemsnit flyver Norwegian 40 passagerkilometer pr. liter brændstof på sine Atlant-ruter. Og det er bedst i branchen fastslår miljøorganisationen ICCT, The International Council on Clean Transportation. ICCT har netop har offentliggjort sin første rapport om luftfartens energieffektivitet baseret på 20 flyselskabers flyvninger over Atlanten.

Hos SAS rækker en liter brændstof i gennemsnit kun til 28 passagerkilometer på Atlant-ruterne, og det bringer selskabet ind på en 19. plads. 20. og sidstepladsen indtager British Airways med 27 passagerkilometer pr. liter brændstof.

”Det er overraskende at se så store forskelle i brændstofeffektiviteten blandt flyselskaberne. Selskabet du rejser med, og den flytype, selskabet vælger at operere, spiller en stor rolle, hvis du bekymrer dig for klimaforandringerne,” siger direktør for luftfart i ICCT, Dan Rutherford, der har deltaget i arbejdet med rapporten.

Ifølge ICCP er nye fly og flest mulige sæder i kabinen nøglen til at gøre luftfarten mere energieffektiv.

Nye fly er afgørende
Norwegian bruger på sine langruter fabriksny Boeing 787-8 Dreamliner-fly, der er i den absolutte top på spørgsmålet om at flyve langt på literen. Dertil har Norwegian kun Economy og Premium Economy-class på sine fly. Det giver plads til flere sæder og dermed plads til flere rejsende, hvilket øger den samlede energieffektivitet.

SAS har derimod ind til i år opereret flere af sine USA-ruter primært med ældre Airbus A340-fly, og modsat Norwegian har SAS, ligesom mange andre netværksselskaber, Business Class på sine fly, og det er med til at reducere brændstofeffektiviteten.

”Premium-sæders indflydelse på energieffektivitet er stor. First og Business Class står for samlet 14 procent af de sædekilometer, som udbydes over Atlanten, men for selskaber som British Airways og Swiss tegner premium-klasserne sig for sig for næsten halvdelen af emissionerne,” forklarer Dan Rutherford om rapporten, der baserer sig på data fra 2014.

SAS med nye fly
SAS er dog fra i år begyndt at indsætte fabriksny Airbus A330-fly på flere USA-ruter, og netop denne flytype fremhæver ICCT som hjemmehørende i den brændstofeffektive liga.

Hos SAS er man ikke overraskende mindre begejstret for ICCT’s sammenligning.

”Når vi ser på vores faktiske data, er vi mere energieffektive, end undersøgelsen viser,” siger Lars Andersen Resare, miljøchef i SAS. Ifølge ham flyver SAS 34 passagerkilometer pr. liter brændstof, svarende til en tredjeplads i ICCT’s undersøgelse.

Uoverensstemmelsen hænger ifølge Lars Andersen Resare sammen med, at ICCT’s undersøgelse anvender statistiske data hentet fra flyproducenterne.

”Det er positivt at forsøge at lave denne type sammenligninger, men man må gå ud fra faktiske forhold og sammenligne æbler med æbler,” siger Lars Andersen Resare.

Ifølge ICCT tegner sædekonfiguration sammen med flyets brændstofforbrug sig for 80 procet af den variation, der er i brændstofeffektiviteten flyselskaberne imellem. Passagerbelægning og transporteret gods spiller derimod en relativt mindre rolle i forhold til brændstofeffektiviteten.

Langt fra grønt
At Norwegian indtager førstepladsen er alt andet lige en fjer i hatten til det norske lavprisselskab, der ynder at fortælle om sine miljørigtige fly. Faktum er dog, at selvom turen til New York gennemføres af en af Norwegians Boeing 787’ere, så er miljøbelastningen stadig stor.

En nonstop rundtur over Atlanten udleder ifølge ICCT omkring et ton CO2-emission per passagerer, hvilket er ækvivalent til emissionerne fra 35 kilometers daglig pendling i en Toyota Prius over et helt arbejdsår.

ICCT, der senest er kendt for at opdage Folkevogns snydesoftware, der fik biler til at fremstå grønnere i test, kommer med sin rapport kort før det 21. klimatopmøde, som finder sted i Paris til december. Her er et af emnerne blandt andet, hvordan flyindustriens emissioner kan reduceres. EU’s forsøg på et CO2-kvotesystem for luftfarten blev delvist skrinlagt i 2014.

Foto: Norwegian/PR