Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian voksede med næsten 30 pct. i CPH

Det norske lavprisselskab Norwegian fortsætter med at have vokseværk på basen i Københavns Lufthavn.

På bare fire år har Norwegian fået så godt fat i danskerne, at selskabet i 2012 transporterede hver syvende passagerer, der fløj til eller fra København. Med en andel på 14 procent af passagermængden er Norwegian lufthavnens næststørste operatør efter SAS, som står for 42 procent af passagererne.

De 14 procent svarer til 3,2 mio. passagerer og det er en fremgang på 28,7 procent i forhold til 2011, hvor 2,5 mio. Norwegian-passagerer gik gennem terminalerne i Københavns Lufthavn.

Norwegian havde i flere år fløjet til Københavns Lufthavn, men det var først i november 2008, at selskabet etablerede en base med fly stationeret i lufthavnen og ruter ud i Europa. Indtoget kom efter det daværende Sterling Airlines’ konkurs.

Vendt trafikken om
I den forgangne sommer havde Norwegian op til 11 fly stationeret på basen i København. Det er reduceret til 10 i vintersæsonen, og i sommeren 2013 vil selskabet igen have 11 fly i København på trods af øget aktivitet. Det skyldes at selskabet har oprettet flere baser i Spanien og “vendt“ trafikken om, så der flyves fra de spanske baser til en lang række skandinaviske destinationer, heriblandt København.

Norwegian er dog ikke mere begejstret for Københavns Lufthavn, end at selskabets nye satsning på langdistanceflyvninger i første omgang flyver udenom København. Således går Norwegian i slutningen af maj i år i luften med flyvninger fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Norwegians topchef, Bjørn Kjos, har gentagne gange trukket store overskrifter ved at stille langdistanceruter fra København i udsigt. Men endnu har selskabet ikke offentliggjort nogle konkrete ruteplaner.

Til langdistancesatsningen har Norwegian købt og leaset i alt 8 Boeing 787 Dreamliner-fly, som leveres løbende over de kommende tre år. De to første fly leveres til april og juni i år og skal bruges på ruterne fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Først når det tredje fly leveres sidst på året bliver det formentlig Københavns tur, hvis ikke operationen i opstartsfasen koncentreres i Oslo og Stockholm.

En destination som Miami kunne meget vel blive Norwegians tredje på den lange distance. Kritikere af Norwegians projekt har dog stillet spørgsmålstegn ved, om der er nok direkte trafik fra Skandinavien til andre destinationer end lige netop Bangkok og New York. Norwegian tilbyder nemlig ikke kunderne mulighed for at flyve videre med andre selskaber.