Norwegians vikarfly skal hjælpe SAS

Det portugisiske Airbus A340-fly, som Norwegian måtte hyre ind, da selskabet fik problemer med sine Dreamliner-fly, skal nu hjælpe SAS.

SAS chartrer et Airbus A340-300 fly fra den portugisiske wet-lease operatør HiFly ind til at gennemføre ni returflyvninger på selskabets langdistancerute mellem København og Washington D.C. fra 21. november frem til 2. december.

“Løsningen kommer som følge af planlagt teknisk vedligehold på et af vores egne fly, som trækker ud længere end forventet. Vi vil gerne udgå aflysninger og sikre, at vi opretholder trafikken. Vi adviserer kunderne om ændringerne forud for rejsen,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Har hjulpet Norwegian
Det kommende vikarfly er knap nok kommet tilbage til Portugal fra Skandinavien. Flyet med registreringen CS-TQZ er nemlig det ene af de to fly, som over en længere periode har hjulpet Norwegian med at gennemføre selskabets langdistanceflyvninger. Da flyvningerne skulle gå i luften i slutningen af maj var det nødvendigt at starte med HiFly-fly. Årsagen var, at leveringen af Norwegians Dreamlinere var blevet forsinket som følge af det tre måneder lange flyveforbud, som ramte flytypen i tre måneder i begyndelsen af året. Det arbejde sluttede i midten af august, da Norwegian havde fået leveret sine to første Dreamlinere.

I slutningen af september var den gal igen med Norwegians Dreamlinere. Efter to uger med massive forsinkelser og aflysninger på grund af fejl på især det ene af Norwegians to Dreamlinere, valgte selskabet at tage flyet helt ud af produktion og hidkalde HiFly-flyet til at tage sig af flyvningerne fra Stockholm til Bangkok og New York.

Lejesvend med tre klasser
HiFly-flyet hentes ind fordi et C-check af et af SAS’ egne Airbus-fly trækker ud. Flyets entré kommer kun omkring en måned efter at et Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air stoppede som vikarfly hos SAS. Det havde hjulpet SAS i sommerhøjsæsonen på ruterne til USA og i oktober var det i sving igen på ruten til Washington.

Omni Air-flyet havde kun to klasser mod SAS’ normale tre klasser på langdistanceflyene. Den nye portugisiske lejesvend har tre klasser og det vil derfor være muligt at tilbyde det SAS Plus-koncept, som har afløst Economy Extra.

Flyet, og det som HiFly selv kalder first class, business class og economy class. Fotos: HiFly