Novo etablerer luftbro fra USA

Novo Nordisks behov for at få flere tusinde amerikanske medarbejdere på kursus i København betyder, at et amerikansk luftfartsselskab er meget aktiv i CPH.

Ansatte og passagerer i Københavns Lufthavn kan sandsynligvis ikke undgå at bemærke, at en ny operatør i disse dage har gjort sit indtog i lufthavnen med tre store widebody-fly parkeret flere steder i lufthavnen.

Det er amerikanske Omni Air International, der har hele to større operationer fra København. Siden juni har et af selskabets Boeing 767-300ER fly betjent SAS’ aftenafgang fire gange om ugen til New York Newark og stået standby i tilfælde af problemer med et af SAS’ 11 langdistancefly. Det fly står oftest parkeret ved en gate ved Finger C.

Praktisk umuligt
Og nu har lufthavnen fået besøg af yderligere to Boeing 767-300ER fly fra det amerikanske charterflyselskab. Det er ikke fordi SAS har indkaldt yderligere assistance, men fordi den danske medicinalkoncern Novo Nordisk holder kursus for sine medarbejdere.

”3000 af Novo Nordisks medarbejdere i USA deltager i denne og næste uge i en række uddannelsesaktiviteter i Danmark. Og da det viste sig praktisk umuligt at få dem alle til Danmark med rutefly, har vi charteret fly til at få dem herover,” forklarer media relations manager Mette Kruse Danielsen til CHECK-IN.dk.

De to Omni Air-fly, som er hyret til at arbejde for Novo Nordisk, pendler frem og tilbage mellem København og blandt andet Baltimore og Atlanta for at flyve de mange medarbejdere frem og tilbage i hold efter et par dages kurser. Undervejs holder de parkeret i kortere eller længere tid, oftest på fjernpladserne øst for CPH GO-terminalen og i lufthavnens cargo-område syd for landingsbanen 22L/04R.

Omni Air International har en flåde bestående af Boeing 777-300ER, 767-300ER og 767-200ER fly, der er beskæftiget med ad-hoc charteropgaver og wet-lease opgaver over hele verden.

Et af Omni Air Internationals fly i Københavns Lufthavn. Foto: Arne V. Pedersen.