Hvis alt går efter planen, vil det første 777-8-fragtfly være klar til levering om tre år. Sådan lyder det i kølvandet på, at produktionen er blevet sat i gang. Qatar Airways bliver lanceringskunde.
Mandag rundede man en milepæl på Boeings produktionsfaciliteter i byen Everett i den amerikanske delstat Washington. Her så omkring 100 personer nemlig til, da produktionen af fragtvarianten af Boeings nye 777-8-fly officielt blev sat i gang.
Det skete ved, at Casey McDowell, der er ansat hos den amerikanske flyproducent, stillede sig bag et kontrolpanel og borede det første hul i det såkaldte wing spar. Hermed markerede man den officielle start på produktionen af fragtflyet, der – efter Boeings eget udsagn – bliver verdens største freighter med to motorer.
En enestående mulighed
Casey McDowell glæder sig over, at han fik mulighed for at bore det første hul i det store wing spar, der er 33 meter langt. Hvert 777-8F-fly er udstyret med to af disse, der har den funktion, at de yder støtte til fragtflyets vinger.
”Du kommer ikke til at glemme øjeblikke som dette, og at have hele vores team samlet, da vi gik i gang med at fremstille flyet, var noget helt særligt,” siger Casey McDowell.
En, der også var glad for at overvære begivenheden, var automatiseringschef Robin Thorning, som har været ansat ved Boeing i 38 år.
”Tidligt i min karriere var jeg med til at bygge den første 777’er – WA001 –, og det er spændende, at være en del af opstarten på produktionen af det nyeste medlem af 777X-familien. At kunne røre ved disse fantastisk fly og hjælpe med at bygge dem er både et privilegie og en enestående mulighed.”
Qatar får det første
I tillæg til fragtvarianten omfatter Boeings 777X-serie også passagerflytyperne 777-8 og 777-9. Indtil videre har en række flyselskaber bestilt 59 eksemplarer af fragtflyet, og derudover er der tegnet optioner på yderligere 31 fly.
Den største ordre er kommet fra Qatar Airways, der har bestilt 34 fly med mulighed for at øge med yderligere 16. Det mellemøstlige selskab er derudover også lanceringskunde, og kan dermed se frem til at få overdraget det første fragtfly om godt tre år.
Næste skridt i produktionen bliver, at de enkelte dele skal gøres færdige, hvorefter de flyttes til en anden del af fabriksfaciliteterne. Her vil fragtflyets vinger og andre dele blive samlet. Boeing sigter efter, at det første 777-8F-fly skal være færdigproduceret og klar til levering i løbet af 2028.
Relaterede artikler:
Lufthansa køber 17 nye Boeing-fly