Ny Aarhus-direktør vil udfordre Aalborg

Aarhus Lufthavns nye direktør mener godt, at lufthavnen kan matche Aalborg Lufthavns udenrigstrafik. Desuden skal lufthavnen bruges til meget andet end flytrafik.

Ideerne er mange og ambitionerne store hos Aarhus Lufthavns nye direktør, Peter Høgsberg. Den 1. juli skifter han Odense Lufthavn ud med Aarhus Lufthavn, og et job for en noget større lufthavn. Men også en lufthavn, der slås med lillebrorrollen over for Billund og Aalborg Lufthavn.

Men det skal være slut. For Aarhus Lufthavn er ifølge den kommende lufthavnsdirektør kun en anelse efter Billund og helt på højde med Aalborg Lufthavn.

”Jeg kan ikke se nogen begrundelse for, at vi ikke skulle kunne lave de samme udenrigstal, som Aalborg,” siger den 41-årige kommende lufthavsdirektør i Aarhus til CHECK-IN.dk.

Bindeled til europæisk knudepunkt
Og den ambition støtter Aarhus Lufthavns bestyrelsesformand, Ango Winther, op om. Han sætter sin lid til, at lufthavnen kan tiltrække et luftfartsselskab med ambitioner.

”Vi er på udkig efter en partner, der vil være bindeled mellem Aarhus og et andet europæisk knudepunkt, så vi ikke altid skal via København,” siger Ango Winther til CHECK-IN.dk og peger på, at 56 procent af de passagerer, der i dag flyver til København fra Aarhus Lufthavn, flyver videre ud i verden fra København.

”Det handler om at luftfartsselskaberne får kendskab til de 56 procents behov,” siger Ango Winther, der ikke lader sig gå på af, at store europæiske netværksselskaber som Lufthansa, KLM og Air France i dag har valgt at flyve til Billund og Aalborg – og ikke Aarhus Lufthavn.

”Hvad der er hverdag i dag, kan være noget helt andet i morgen,” påpeger bestyrelsesformanden.

I 2012 havde Aarhus og Aalborg henholdsvis 205.883 og 232.760 passagerer på udenrigsruteflyvning. Værd at bemærke er det dog, at der i Aarhus var tale om en vækst på 4,5 procent i forhold til året før, mens væksten i Aalborg var på 15,1 procent. I april i år oplevede Aarhus en udenrigsvækst på 2,7 procent, mens den i Aalborg var på 74,7 procent.

Udvikling i stedet for afvikling
Fremtiden for Aarhus Lufthavn handler dog ikke kun om flytrafik. Med et væld af idéer håber Peter Høgsberg at kunne få vendt udviklingen og få skabt et regionalt kraftcenter, der er meget mere end et stykke infrastruktur.

”Der vil uden tvivl komme færre passagerer på indenrigsruten til København i de kommende år. I stedet for at være ærgerlige over det, så skal vi finde på noget andet. Lufthavnen skal være et servicerende organ for brugerne og for det omkringliggende samfund,” siger Peter Høgsberg, og peger på de muligheder der kunne ligge i at udnytte lufthavnens kæmpearealer og ledige bygninger bedre.

I Odense Lufthavn har Peter Høgsberg haft held til at drive konferencevirksomhed for det lokale erhvervsliv. Samtidig har han vendt den meget lille trafikmængde i Odense Lufthavn til en fordel ved at gøre lufthavnen til testcenter for ubemandede fly.

”Men det kræver en fælles indsats fra kommuner, erhvervsliv og andre regionale aktører, hvis det skal lykkes at gøre lufthavnen til en regional dynamo. Og så er det vigtigt at få vendt stemningen og tænke udvikling i stedet for afvikling af lufthavnen” siger Peter Høgsberg, der mener, at diskussionen om at flytte lufthavnen til en mere central placering tættere på Aarhus er irrelevant.

”Lufthavnen ligger der, hvor den ligger. Men der er stadig meget man kan gøre. Den nye vej har gjort en del. Men der ligger også en jernbane kun seks kilometer fra lufthavnen,” pointerer Peter Høgsberg.