Den egyptiske hovedstad, Cairo, får en ny passagerlufthavn, når Sphinx International Airport vest for millinbyen åbner op for civil flytrafik næste år.
Cairo er Afrikas og Mellemøstens største by med et indbyggertal på 16 millioner inklusiv forstæder, og det kræver sine lufthavne.
Landet investerer derfor i nye faciliteter i Sphinx International Airport (SPX), og den skal efter planen stå klar til passagertrafik i sommeren 2018. Sådan lyder det fra landets minister for civil luftfart, Sherif Kathy, ifølge det egyptiske medie Ahram Online.
Lufthavnen bliver bygget vest for Cairo på Cairo-Alexandria Desert Road i Giza-området og skal dele infrastruktur med Cairo West Air Base, der er en militær lufthavn. Sphinx International Airport vil fortrinsvis tiltrække flyselskaber med turister, der skal besøge de berømte pyramider i Giza eller det nye Grand Egyptian Museum, der åbner i foråret 2018.
Den nye hovedstadslufthavn skal være med til at lette trafikpresset i Cairo International Lufthavn, der ligger på den østlige side af millionbyen. Konsulentfirmaet Egyptian Consultancy Company står for byggeriet, og anlægsprisen er på beskedne 300 mio. egyptiske pund, hvilket svarer til cirka 110 mio. danske kroner.
Sherif Kathy har tidligere udtalt, at lufthavnen har særlige ’strategiske mål’ – herunder i fremtiden at udvide med fragttrafik.
En tredje lufthavn på vej
Egypten er også i gang med at bygge endnu en ny lufthavn, Katameya International Airport, der får en placering nord for Cairo. Denne lufthavns funktion bliver at betjene passagerer til New Cairo, som er en administrativ bydel, der åbnede i 2000 og har et omfang på 30.000 hektarer.
Et andet egyptisk medie, Egypt Independent, skriver, at landets nationale flyselskab, Egyptair, har planer om at modernisere sin flydeflåde og derfor vil opgradere med 45 fly gennem to faser. Flyselskabet har allerede modtaget otte af ni fly i første fase af disse planer.
Egyptair havnede i en vingeskudt tilstand i 2011 i forbindelse med opstanden mod Hosni Mubaraks styre. Landet var præget af uroligheder, og op mod 200.000 turister måtte forlade landet i hast.
Landets krise betød, at Egyptair måtte udleje omkring 25 af selskabets fly for at gøre op med det store tab af passagertal – og deraf økonomiske krise – som følge af urolighederne. Det svarede på det tidspunkt til 35 procent af flyselskabets flåde.
Egyptair er medlem af Star Alliance og indgår i et codeshare-samarbejde med SAS. Det egyptiske flyselskab og Air Cairo er eneste operatører mellem Danmark og Egypten.
Relaterede artikler:
Fire lufthavne hænger på elektronikforbud