Første Boeing 787 Dreamliner før levering til Air France. (Foto: Boeing)

Ny Dreamliner er fortsat ubeskæftiget

Air France har siden den 1. maj haft en spritny Dreamliner stående på jorden i Charles de Gaulle-lufthavnen på grund af en vedvarende lønstrid.

Det er bestemt ikke nogen god forretning, at en helt ny Boeing 787-9 Dreamliner ikke er beskæftiget.

Men det er ikke desto mindre tilfældet for det franske flyselskab Air France, der siden første dag i maj har haft en Dreamliner stående i den store hovedstadslufthavn Charles de Gaulle. Det skriver Aviation24.be.

Air France har været nødt til at grounde flyet, da der er en igangværende lønkonflikt mellem flyselskabet og dets mange piloter. 15 strækkedage har været afviklet siden februar, og de to parter er stadig ikke kommet til enighed.

Den groundede Boeing 787-9 Dreamliner har således ikke udført kommercielle flyvninger, siden den rullede ud fra flyfabrikken ved Seattle i den amerikanske delstat Washington.

Mangel på instruktører
Air France skal angiveligt være klar til at leje flyet ud til den franske konkurrent Air Austral i forsøget på at slippe for endnu et månedligt tab på 2,5 millioner euro – eller hvad der svarer til små 19 millioner danske kroner.

Det er mangel på instruktører til at uddanne det franske flyselskabs Boeing 777-piloter til at kunne flyve i Dreamliner-flyet, der skaber problemer. Det har fået Air France til at spekulere i at få udsat leverancen af 10 nye Boeing 787-9 Dreamlinere, som selskabet har i ordre. Den 30. april 2018 udløb en kontrakt om pilottræning, og en ny aftale er endnu ikke indgået som følge af den vanskelige forhandlingssituation.

Ifølge Aviation24.be mister Air France omkring 300 millioner euro (2,25 milliarder kroner, red.) på grund af de mange strejkedage. Og så har koncernchef for Air France-KLM, Jean-Pierre Janaillac, desuden forladt skuden, efter selskabets medarbejdere havde nedstemt det seneste forslag til lønændringer.

Air France har i en erklæring fordømt den nuværende situation, da de nye Boeing 787-9 Dreamlinere skulle være et symbol på ’det nye Air France’. Flyet er i stedet blevet et symbol for ’social stridigheder’, hedder det.

Langstrakt konflikt
Lønstriden i Air France begyndte helt tilbage den 22. februar, og samlet set har der siden været 15 strejkedage. Det er både flyselskabets piloter, kabineansatte og jordpersonale, der er omfattet af strejken.

Medarbejdernes løn har været fastlåst i seks år, og de ansatte kræver en lønforhøjelse på 5,1 procent alene i 2018. Air France foreslog en lønstigning på syv procent over fire år, men det har medarbejderne altså afvist via en afstemning. Et flertal på 55,44 procent stemte nej til forslaget.

 

Relaterede artikler:

Konflikt sætter Dreamliner på jorden

Strejke i Air France rammer CPH-rute

Air France-KLM-topchef har fået nok

Yderligere seks Air France-strejkedage i april

Samarbejdsproblemer i Air France-KLM