Ny ejer vil fyre 45 procent af de bmi-ansatte

bmi skal opsluges fuldt ud af British Airways og knap 45 procent af de bmi-ansatte skal afskediges. Det er den nye ejers chokterapi til det kriseramte luftfartsselskab, der mister knap 30 mio. kroner om ugen.

Pengene fosser ud af det kriseramte britiske luftfartsselskab bmi. Mere end 27 mio. kroner taber selskabet om ugen, og selskabets nye ejer, International Airlines Group (IAG), ønsker at redde hvad reddes kan.

Derfor lægger IAG nu op til at lade bmi opsluge fuldt ud af British Airways, som koncernen også ejer. Desuden vil IAG afskedige 1.200 ud af bmi’s 2.700 ansatte, svarende til knap 45 procent.

Hvis ikke de drastiske tiltag gennemføres, står bmi overfor en lukning og alle 2.700 ansatte bliver arbejdsløse. Så skarpt stillede IAG tingene op, da British Airways torsdag indledte forhandlinger med de berørte medarbejderes fagforeninger.

“bmi er stærkt tabsgivende og er ikke en levedygtig virksomhed, som det står i dag. Vores forslag vil sikre omkring 1.500 job, som ellers ville være blevet tabt. Vi er nødt til at omstrukturere virksomheden drastisk for at genskabe rentabiliteten. Det er så dybt beklageligt, at det betyder tab af arbejdspladser, siger Keith Williams, administrerende direktør i British Airways.

Fingrene i slots
IAG købte bmi fra Lufthansa i december sidste år, og aftalen fik EU-Kommissionens blå stempel i slutningen af marts. Med købet af bmi får British Airways fingrene i en række vigtige slots i London Heathrow, som selskabet kan bruge til at åbne nye ruter ud af den travle lufthavn, hvor mere end 99 procent af kapaciteten i dag udnyttes.

British Airways agter kun at opsluge selve bmi. Diskussionerne med potentielle købere til bmibaby og bmi regional fortsætter således.

Fyringer lokalt
Fyringerne skal først og fremmest sker på bmi’s hovedkontor og i lokale britiske lufthavne, hvor British Airways og bmi begge har lokale kontorer. De 1.500 tilbageblevne medarbejdere, der integreres i British Airways, vil være omkring 1.100 kabinepersonale, piloter og ingeniører i London Heathrow-lufthavnen og op til 400 servicejobs i Heathrows Terminal 1.

Forhandlingerne med fagforeningerne skal være med til at reducere antallet af afskedigelser, ved blandt andet at undersøge mulighederne for at tilbyde ledige stillinger inden for British Airways i Heathrow.

Integrationen af bmi i British Airways vil betyde, at alle bmi’s fly skal males i British Airways’ farver og bliver en integreret del af flyflåden.