Ny gebyrstruktur hos easyJet

Det britiske lavprisflyselskab easyjet afskaffer gebyr for betaling med kreditkort. I stedet indføres et generelt administrationsgebyr på £9, der ifølge lavprisflyselskabet skal gøre booking-processen “endnu mere gennemsigtig.“ Fremover vil annoncerede billetpriser være inklusive det nye gebyr.

Gebyrskruen bliver atter strammet, når easyjet nu ændrer sine gebyrer for betaling med kreditkort. I praksis afskaffer easyJet ganske vist det hidtidige gebyr når kunderne betaler deres flybillet med kreditkort, mensamtidig indfører det britiske lavprisflyselskab så etnyt administrationsgebyr.

Ifølge lavprisflyselskabet indføres det nye gebyr for at gøre booking-processen “endnu mere gennemsigtig“.

Hidtil har folk, der betalte med kreditkort skullet betale et gebyr på £8, men dette kreditkortbetalings-gebyr afskaffes altså til fordel for det nye generelle administrationsgebyr på £9.

Lavprisflyselskabet understreger, atrejsende med det nye system altså slipper for at betale et kreditkortgebyr på £8, men til gengæld skal de så betale det generelle administrationsgebyr på £9.

Ifølge easyJet skal er det nye administrationsgebyr øremærket til at dække selskabets administrative omkostninger.

easyJet: gebyr skal sikre gennemsigtighed

Hos easyJet fremhæver man, at man har valgt at indføre det nye administrationsgebyr som en betaling per booking og ikke per passager. I forhold til konkurrenterne betyder det, at man som kunde kun blive faktureretdet nye administrationsgebyr een gang per booking og ikke per passager.

Da hovedparten afkunderne hos easyJet ikke blot foretager booking på egne vegne, men typisk for flere, hvis man er et par eller en familie, vil det ifølge easyJet betyde en besparelse i forhold til andre flyselskaber.

Booker man eksempelvis billet til en familie på fire vil man forsat kun skulle betale administrationsgebyr på£9.

Det nye gebyr på godt 80 danske kroner vil fremover blive inkluderet i alle annoncerede billetpriser og samtidig indgår på easyJets website allerede fra det første step i booking-processen, hvor det tidligere blev synligt, når man var kommet et godt stykke ind i bestillingen.

Lavprisflyselskabet henviser til, at man af hensyn til netop gennemsigtigheden af selskabets booking-proces har valgt afskaffe det hidtidige booking-gebyr med et administrationsgebyr.

Ifølge de britiske konkurrencemyndigheder betaler de rejsende genereltsamlet omkring £300 millioner årligt på kreditkortgebyrer i forbindelse med flyrejser.